Nilai Ketabahan Dalam
Cerita Lipur Lara
Abstrak
Nilai
merupakan unsur yang penting dalam kehidupan manusia. Tanpa nilai manusia tidak
dapat menetapkan kadar atau kualiti sesuatu barang. Tanpa nilai juga manusia
tidak dapat membezakan sesuatu yang baik dengan yang buruk dan sesuatu yang
benar atau yang salah. Nilai murni mengajar manusia untuk menjadi insan yang
berakhlak mulia. Nilai murni ini perlu ada dalam diri setiap manusia dan perlu
diamalkan dalam kehidupan seharian supaya kehidupan bermasyarakat menjadi lebih
bermakna, aman dan sentosa. Nilai ketabahan merupakan salah satu daripada nilai
murni. Nilai tabah mengajar manusia untuk terus berusaha dalam mencapai
cita-cita. Nilai tabah juga mendidik manusia untuk sentiasa bersikap terbuka
dalam menghadapi sesuatu permasalahan. Oleh hal yang demikian, kajian ini menfokuskan
nilai ketabahan yang terdapat dalam Cerita Lipur Lara. Melalui kajian ini kita
dapat mencontohi watak-watak yang
terdapat dalam Cerita Lipur Lara yang tabah dalam melaksanakan amanah dan
mengaharungi dugaan hidup. Watak-watak ini juga tabah dalam menghadapi pelbagai
cabaran hidup bagi mencapai sesuatu yang diingini.
1.0
Pengenalan
Cerita Lipur Lara
disampaikan bertujuan untuk menghiburkan hati yang lara. Cerita Lipur Lara ini
merupakan cerita lisan yang dirakam dan dialihkan dalam bentuk tulisan. Cerita
ini dituturkan oleh Mir Hassan yang menuturkan cerita Seri Rama dan Pawang Ana yang menuturkan cerita Malim Dewa, Cerita Malim
Deman, Cerita Anggun Cik Tunggal dan Cerita Raja Muda. Terdapat lima cerita
yang terkandung dalam cerita Lipur Lara iaitu Cerita Seri Rama, Cerita Malim
Dewa, Cerita Malim Demam, Cerita Anggun Cik Tunggal dan Cerita Raja Muda. Cerita
yang disampaikan ini diiringi oleh paluan alat-a,at muzik seperti rebab,
ketukan belanga atau batil Cerita-cerita ini kebanyakannya dirakam oleh
pegawai-pegawai inggeris yang menaruh minat untuk merakamkannya iaitu W. E
Maxwell dan R.O Winstedt. Cerita Lipur Lara ini dirakam sekitar tahun 1886. Seterusnya teks cerita ini diterbitkan
bertujuan untuk mendapatkan ilmu dengan lebih mendalam mengenai masyarakat
Melayu dalam kalangan pegawai serta sarjana Barat. Cerita Lipur Lara ini dikaji
oleh Mohd Taib Osman dan diterbitkan oleh yayasan karyawan Malaysia pada tahun
2004 untuk cetakan pertama dan pada tahun 2007 bagi cetakan yang kedua.
Cerita-cerita
yang disampaikan mengandungi nilai-nilai murni yang boleh dijadikan sebagai
panduan dalam kehidupan. Cerita Lipur Lara ini menjadi salah satu medan untuk
mendidik anggota masyarakat mengenai nilai-nilai yang baik iaitu perbuatan yang
baik akan mendapat ganjaran yang baik dan begitulah sebaliknya. Nilai-nilai
yang terdapat dalam cerita ini termasuklah nilai ketabahan, kasih-sayang, nilai
kesetiaan, nilai hormat-menghormati, nilai patriotik dan lain-lain lagi. Meskipun
terdapat banyak nilai-nilai murni yang terkandung dalam Cerita Lipur Lara ini
namun, pengkaji hanya menfokuskan dan mengupas tentang nilai ketabahan yang
terdapat dalam Cerita Lipur Lara.
2.0 Objektif Kajian
Kajian
ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji nilai ketabahan yang terdapat dalam
“Cerita Lipur Lara”. Sehubungan itu, terdapat tiga objektif yang ingin dicapai
dalam kajian ini iaitu:-
i) Menghuraikan
konsep nilai ketabahan dan watak
ii) Mengenalpasti
nilai ketabahan yang ditonjolkan melalui watak-watak dalam “Cerita Lipur Lara”
iii) Hubung kait nilai
ketabahan dalam kehidupan masyarakat.
3.0 Persoalan Kajian
Kajian
ini menjawab soalan-soalan seperti berikut:-
1.
Apakah maksud nilai
ketabahan, watak dan perwatakan?
2.
Adakah nilai ketabahan
terdapat dalam “Cerita Lipur Lara”?
3.
Sejauh mana nilai
ketabahan memberi kesan dalam kehidupan masyarakat?
4.0 Kepentingan Kajian
Kajian
ini amat bermanfaat kepada guru kesusasteraan Melayu dan guru bahasa Melayu
yang melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah denagn
menggunakan bahan sastera. Dapatan daripada kajian ini adalah amat berguna
kepada para guru untuk mengeluarkan nilai ketabahan yang ditonjolkan melalui
watak-watak yang terdapat dalam “Cerita Lipur Lara”. Guru juga boleh menjadikan
kajian ini sebagai panduan untuk menerapkan nilai semasa pengajaran bahan
sastera. Para pelajar juga boleh menjadikan kajian ini sebagai bahan rujukan
untuk mengenalpasti nilai-nilai yang terdapat dalam karya sastera. Melalui
kajian ini pelajar akan lebih jelas mengenai nilai ketabahan yang diketengahkan
melalui watak-watak. Oleh itu, kajian ini dijalankan bertujuan untuk menghuraikan
konsep nilai ketabahan, watak dan perwatakan, seterusnya mengenal pasti nilai
ketabahan yang ditonjolkan melalui watak-watak dalam cerita Lipur Lara dan
fungsi nilai ketabahan dalam kehidupan masyarakat.
5.0 Metodologi Kajian
Kajian
ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kepustakaan. Kaedah ini dilakukan
untuk mendapatkan sorotan ke atas bahan-bahan yang digunakan iaitu teks karya
agung “Cerita Lipur Lara” dan buku-buku ilmiah. Melalui kaedah ini pengkaji
perlu menganalisis bahan yang digunakan
bagi mendapatkan maklumat dan menghuraikan maklumat yang diperolehi untuk
memahami sesuatu konsep dan peristiwa dengan lebih jelas. Melalui kaedah ini
juga pengkaji dapat mengumpulkan maklumat melalui bahan yang digunakan iaitu
teks “Cerita Lipur Lara” dan bahan-bahan ilmiah.
6.0
Dapatan
Kajian
6.1
Konsep
nilai ketabahan, watak dan perwatakan
Kamus Dewan Edisi keempat (2007) secara amnya
mendefinisikan nilai sebagai harga atau kadar sesuatu barang. Dalam konteks
pemikiran, agama dan kemasyarakatan nilai dilihat sebagai satu sifat
ketinggian. Menurut Mohd Rashid Md Idris (2011:13) definisi nilai dalam bidang sains sosial
terbahagi kepada tiga iaitu sifat bagi menyatakan kepentingan atau manfaat
sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek berbentuk
kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan manusia.
Menurut Mohd Rashid Md Idris (2011:13) nilai membolehkan manusia membezakan
antara yang baik dengan yang buruk dan antara betul atau salah. Nilai ini
menjadikan manusia seorang yang bertimbang rasa dalam menentukan atau membuat
sesuatu keputusan. Oleh hal yang demikian nilai ini penting diterapkan dalam
diri pelajar sejak dari bangku sekolah supaya dapat melahirkan modal insan yang
berkualiti pada masa hadapan.
Dalam
kajian ini pengkaji mengkaji tentang nilai ketabahan yang terdapat dalam Cerita
Lipur Lara. Nilai ketabahan membawa maksud keberanian, kecekalan hati dan
keteguhan hati dalam menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran hidup. (Kamus Dewan
Edisi Keempat, 2007).
Watak pula dapat didefinisikan
sebagai pelaku dalam sesebuah karya atau pelakon dalam cerita yang memainkan
peranan yang penting dalam menggerakkan atau menghidupkan sesebuah cerita dalam
karya atau teks kesusasteraan, (Nik Hassan Basri 2007: 130). Watak ini boleh
terdiri daripada watak manusia atau bukan manusia seperti jin, haiwan atau
benda.perwatakan pula merupakan gambaran
sikap watak dan sifat yang dimiliki oleh watak dalam sesebuah cerita atau karya
contohnya dari segi fizikal seperti tinggi, rendah, kacak dan cantik, manakala
dari segi sifat dalaman seperti penyayang, tabah, taat dan sebagainya (Nik
Hassan Basri Nik Ab. Kadir 2007: 130) Watak terbahagi kepada beberapa jenis
iaitu watak protagonis, watak antagonis, watak dinamik, watak statik, watak
bulat, watak putih dan watak sampingan (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir 2007:
130-131).
Watak protagonis merupakan watak
utama yang berperanan penting dalam menghidupkan sesebuah cerita atau karya
(Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir 2007: 131). Contoh watak utama dalam cerita
Seri Rama ialah Raja Seri Rama. Manakala watak utama dalam Cerita Malim Deman
ialah Tuanku Malim Deman. Watak antagonis pula merupakan watak yang memainkan
peranan sebagai penentang atau musuh kepada watak utama (Nik Hassan Basri Nik
Ab. Kadir 2007: 131). Contoh watak antagonis dalam Cerita Malim Dewa ialah
Maharaja Pertukal yang menjadi musuh kepada watak utama iaitu Tuanku Gombang
Malim Dewa kerana mengiginkan tunangan Tuanku Malim Dewa yang bernama Tuan
Puteri Andaman Dewi. Watak dinamik ialah watak dalam sesebuah cerita yang
bergerak bukan sahaja daripada aksi luaran malahan daripada segi pemikiran (Nik
Hassan Basri Nik Ab. Kadir 2007: 131). Watak statik merupakan watak yang tidak
berkembang atau menonjol dalam sesebuah cerita (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir
2007: 131) . Watak bulat merupakan yang aktif dalam sesebuah cerita iaitu
terdapat perubahan pada fikiran, aksi atau perwatakannya dari semasa ke saemasa
dan berbeza daripada watak-watak yang lain (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir
2007: 131). Watak putih ialah watak yang memainkan peranan yang positif dan
baik dalam sesebuah cerita atau karya (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir 2007:
131). Watak sampingan pula merupakan watak menjadi pembantu yang membantu watak
utama dalam sesebuah cerita atau karya (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir 2007:
132)
Dalam Cerita Lipur Lara ini nilai ketabahan bukan sahaja ditonjolkan
melalui watak protagonis iaitu watak utama malahan turut ditonjolkan melalui
watak-watak yang lain.
6.2
Nilai
Ketabahan melalui watak Kera Kecil Imam Ternganga
Nilai ketabahan
dalam Cerita Seri Rama ditonjolkan melalui watak Kera Kecil Imam Ternganga yang
merupakan watak bulat atau watak bundar dalam Cerita Seri Rama. Hal ini
demikian kerana wataknya yang bersifat aktif dan terdapat perubahan dalam aksi
dan perwatakannya serta berbeza dengan watak-watak yang lain.
Kera Kecil Imam Ternganga tabah menerima nasib
dirinya yang dilahirkan sebagai seekor kera. Kera Kecik Imam ternganga ini
telah dibuang oleh ayahnya ke hutan banat tempat tiada pernah manusia sampai
kerana ayahnya berasa malu mempunyai anak seekor kera. Contohnya:-
“…sekira-kira
tiga bulan sepuluh hari sudah lamanya, adapun beta fikir kerana beta suatu raja
yang besar, memegang perintah negeri, maka beranak akan kera, sangatlah
malunya. Di dalam hati beta itu, baiklah kita buangkan anak beta, Kera Kecik
Imam Ternganga ke tengah hutan yang lepas, tempat tiada pernah sampai manusia,
disanalah baik kita hantarkan Kera Kecik Itu.”
(Cerita
Lipur Lara, 2004: 25)
Semasa
berada di dalam hutan yang banat Kera Kecik Imam Ternganga ini mengembara untuk
meneruskan kehidupannya sehinggalah dia bertemu dengan moyangnya Raja Syah
Numan. Pada mulanya Raja Syah Numan bersetuju untuk membenarkan Kera kecik Imam
Ternganga tinggal bersamanya. Tetapi setelah mengetahui perihal Kera Kecik Imam
Ternganga yang telah menghabiskan makanan sebanyak empat puluh empat bakul
hanya dalam masa satu malam Raja Syah Numan menukar fikirannya. Raja Syah Numan
menyuruh Kera Kecik keluar dari negerinya dan pergi ke Gunung Inggil Beringgil.
Kera Kecik Imam Ternganga tidak membantah malahan dia hanya menurut perintah
Raja Syah Numan. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan tersebut:-
“Hai
Kera Kecik patutlah engkau dibuangkan oleh ayah bonda engkau ke dalam hutan
yang lepas, rfimba yang banat, kerana tiada patut tubuh engkau dengan makan
seperti gajah. Tubuh engkau sebesar lengan, patutkah taruk kayu empat puluh
empat bakul habis dengan satu malam engkau makan? Jika demikian itu, aku pun
tiada lalu menaruh engkau di dalam negeri aku ini. Besok hari pergilah engkau
naik di atas Gunung Inggil Beringgil itu, kerana cetera orang konon, banyak
pelbagai buah kayu makan-makanan di situ.
(Cerita
Lipur Lara, 2004:30-31)
Meskipun Raja Syah Numan juga tidak
dapat menerima kehadirannya, Kera Kecik Imam Ternganga tetap meneruskan
kehidupannya. Kera Kecik Imam Ternganga tidak pernah menyesal dilahirkan
sebagai seekor kera. Hal ini jelas memperlihatkan bahawa Kera Kecik ini tabah
dalam menerima nasib dirinya kerana dia tidak pernah mengeluh dilahirkan
sebagai seekor kera Kera malahan dia tidak pernah menyimpan dendam terhadap
ayahnya Raja Seri Rama yang telah membuangnya ke dalam hutan banat dan terhadap
Raja Syah Numan yang juga tidak dapat menerima kehadirannya. Kera Kecik imam
ternganga sudi menolong ayahnya yang berada dalam kesusahan. Dia membantu
ayahnya Raja Seri Rama mendapatkan semula bondanya Tuan Puteri Bunga Setangkai
daripada cengkaman Maharaja Duwana. Sebagai ganjaran Kera Kecik Imam Ternganga
hanya meminta untuk makan dan tidur bersama-sama dengan ayahnya. Dia mahu
statusnya sebagai anak diakui oleh ayahnya. Berkat nilai ketabahan yang ada
dalam diri Kera Kecik Imam Ternganga itu, dia akhirnya menjelma kepada bentuk
asalnya sebagai manusia yang diberi nama Raja Mambang Bongsu setelah sarung
keranya dibakar oleh Puteri Renik Jintan
iaitu isterinya dan menjadi raja di Bandar Tahwil.
6.3
Nilai
Ketabahan melalui watak Burung Bayan
Nilai ketabahan
yang terdapat dalam Cerita Lipur Lara ini seterusnya ditonjolkan melalui watak
Burung Bayan yang terdapat dalam Cerita Malim Dewa. Burung Bayan merupakan
sampingan yang sentiasa membantu watak utama iaitu Tuanku Gombang Malim Dewa
dalam cerita ini.
Burung Bayan tabah dalam melaksanakan
amanah yang diberikan kepadanya oleh Tuanku Gombang Malim Dewa. Tuanku Gombang
Malim Dewa telah menitahkan Burung Bayan untuk mencari permaisuri yang sepadan
dengan dirinya. Burung Bayan dengan bersusah payah terbang ke serata negeri
untuk mencari permaisuri yang sepadan dengan Tuanku Gombang Malim Dewa.
Contohnya:-
“Maka
inilah hajat ayahanda menyilakan anakanda ke mari, hendak minta carikan tolok
banding ayahanda merata-rata dunia ini, kerana hendak beristeri dengan seorang
anak manusia yang elok rupa parasnya, yang patut menjadi permaisuri di dalam
negeri ini.”
“...
Insya-Allah Taala; berkat denagn tinggi daulat tuanku, bolehlah patik pergi
selilit Pulau Perca, selengkung Tanah Minangkabau, mencarikan tolok banding
tuanku. Remak ranggas sayap dan kepak, gugur pun kuku patik ini, tiadalah patik
mengadap ke bawah duli yang maha mulia lagi.”
(Cerita
Lipur Lara, 2004:94-95)
Dalam petikan tersebut jelas
memperlihatkan bahawa burung bayan rela bersusah payah untuk mencarikan jodoh
buat Tuanku Gombang Malim Dewa. Dia tidak akan kembali mengadap Tuanku Gombang
Malim Dewa sekiranya tidak menemukan jodoh untuk Tuanku Gombang Malim Dewa
meskipun sayap dan kepaknya remak dipuput angin, dipercik oleh embun dan
disinar oleh matahari. Setelah bersusah payah terbang ke serata negeri selama
tiga bulan sepuluh hari akhirnya Burung Bayan menemui Tuan Puteri Gondan Genta
Sari di negeri Kuala Medan Baik yang merupakan tunangan pertama Tuanku Gombang
Malim Dewa. Setelah itu, Burung Bayan terbang lagi selama tiga bulan sepuluh
hari sehingga sampai di di negeri Kuala Air Batu, bertemu pula dengan Tuan
Puteri Andam Dewi yang merupakan tunangan kedua Tuanku Gombang Malim Dewa.
Burung Bayan meneruskan pencariaanya. Burung Bayan terbang tanpa henti selama
enam bulan tanpa makan dan minum sehingga meringgis (gugur) kepaknya kerana menghadapi
panas dan sejuk sehinggalah sampai di sebuah negeri di udara. Di situ Burung
Bayan bertemu pula dengan Tuan Puteri Nilam Cahaya yang elok rupa parasnya lalu
ditunangkan dengan Tuanku Gombang Malim Dewa menjadi tunangan ketiga Tuanku
Gombang Malim dewa. Kesusahan yang dialami oleh Burung Bayan semasa mencari
jodoh buat Tuanku Gombang Malim Dewa dihadapi dengan tabah untuk melaksanakan
amanah yang telah diberikan. Burung Bayan tidak hanya mencari seorang
permaisuri sahaja, tetapi dengan bersusah payah Burung Bayan mencari tiga orang
Tuan Puteri untuk dijadikan permaisuri dan digandingkan dengan Tuanku Gombang
Malim Dewa. Bukti kepayahan yang dialami oleh Burung Bayan dapat dibuktikan
melalui petikan berikut:-
“…
hendak mencari tolok bandingan otak batu kepalanya Tuanku Malim Dewa, tiada
dapat dengan sepatutnya di dalam hasrat hatinya: jumpa dengan putih terlesih
sangat, jumpa dengan hitam terlegam sangat, jumpa dengan rendah terpendek
sangat, jumpa yang tinggi terunjau sangat. Maka ia terbang tiada berhenti lagi sehingga sampai enam bulan sepuluh hari,
tiada makan dan tiada minum, sehingga meringgis kepak dan sayap dengan beberapa
ia merasai panas dan dingin, melainkan terlayang-layang sahaja di atas udara
itu melihat kemana-mana ada negeri hendak dilihatnya.”
(Cerita
Lipur Lara, 2004:108)
Meskipun telah
menemui seorang bakal permaisuri buat Tuanku Gombang Malim Dewa, Burung Bayan
meneruskan pencariannya sehingga menemui tiga orang jodoh buat Tuanku Gombang
Malim Dewa berdasarkan tiga bentuk cincin yang dibekalkan oleh Tuanku Gombang
Malim Dewa kepadanya. Dia tidak berputus asa malahan tabah meneruskan
pencariannya sehingga bertemu dengan ketiga-tiga calon yang sepadan dengan
Tuanku Gombang Malim Dewa. Berkat ketabahannya, Burung Bayan berjaya menamatkan
pencariannya itu.
6.4
Nilai
Ketabahan Melalui watak Malim Deman
Nilai ketabahan
dalam Cerita Lipur Lara juga diperlihatkan melalui watak Utama dalam Cerita
Malim Deman iaitu Tuanku Malim Deman. yang tabah mengahadapi kesusahan semasa
pengembaraannya ke Kayangan untuk bertemu dan mendapatkan semula isteri serta
anaknya yang membawa diri ke kayangan setelah diabaikan olehnya semasa mereka
berada dibumi. Tuanku Malim Deman menyedari dan menyesal dengan perbuatannya
yang tidak mengendahkan isterinya iaitu Puteri Bongsu setelah Puteri Bongsu
bersama puteranya Tuanku Malim Dewana kembali ke kayangan. Setelah pemergian
isterinya Tuanku Malim Deman pergi mengembara merentasi hutan belantara
sehingga dirinya habis di palut selumbar namun dia tetap meneruskan perjalanan
sehinggalah di sampai di kampung nenek kebayan tempat dia dikahwinkan dengan
isterinya. Nenek kebayan memberitahu khabar bahawa isterinya telah ditunangkan
oleh ayahandanya dengan seorang anak raja bernama Mambang Molek. Tuanku Malim
Deman merasa amat sedih lalu berjalan keluar daripada rimba sehingga sampai
pada suatu malam Tuanku Malim Deman bermimpi dating seorang wali Allah
memberitahunya untuk meminjam borak daripada Puteri Terus Mata iaitu anak raja
jin yang tinggal di hulu sungai. Setelah hari siang Tuanku Malim Deman
meneruskan perjalanannya merentasi hutan rimba sehingga bertemu dengan Tuan
Puteri Terus Mata. Meskipun terpaksa merentasi hutan rimba yang besar, namun
Tuanku Malim Deman tetap meneruskan perjalanannya demi mendapatkan semula anak
dan isterinya yang dicintai sehingga bertemu dengan Tuan Puteri Terus Mata. Hal
ini dapat dibuktikan melalui petikan yang berikut:-
“
Telah sudah siang maka baginda pun lalulah pergi berjalan ke tempat seperti di
dalam mimpinya itu. Selang antara beberapa lamanya menempuh hutan rimba yang
besar, dengan takdir Allah Subhanahu wa Ta’ala sampailah kepada suatu padang;
di tengah padang itu kelihatan suatu mahligai terlalu indah-indah perbuatannya.
Maka kepada masa ketika itu Tuan Puteri Terus Mata sedang berdiri di tingkap
rautan mukanya sambil memandang keliling mahligainya. Maka terpandanglah ia
kepada seorang muda menuju ke mahligai itu.”
(Cerita
Lipur Lara, 2004: 233)
Setelah meminjam
borak daripada Tuan Puteri Terus Mata. Tuanku Malim Deman pergi naik ke atas
kayangan. Setelah sampai di atas kayangan Tuanku Malim Deman sekali lagi
berdepan dengan satu masalah iaitu baginda perlu beradu kesaktian dengan Raja
Mambang Molek bagi merebut semula isterinya Puteri Bongsu yang telah menjadi
tunangan kepada Raja Mambang Molek. Meskipun banyak masalah yang terpaksa
dihadapi namun Tuanku Malim Deman tabah menghadapinya untuk memiliki semula
isterinya yang akan dikahwinkan dengan Raja Mambang Molek. Baginda telah
berlawan dengan Raja Mambang Molek dan berjaya mengalahkan Raja Mambang Molek.
Berkat ketabahan Tuanku Malim Deman baginda berjaya memiliki semula isteri dan
anaknya dan membawa mereka kembali ke bumi dengan izin daripada ayahanda dan
bonda Puteri Bongsu.
6.5
Nilai
Ketabahan Melalui watak Anggun Cik Tunggal
Nilai ketabahan
seterusnya dipaparkan melalui watak Raja Anggun Cik Tunggal dalam Cerita Anggun
Cik Tunggal. Raja Anggun Cik Tunggal
merupakan watak utama dalam cerita ini kerana berfungsi untuk menghidupkan
cerita.
Nilai ketabahan jelas diperlihatkan
apabila Raja Anggun Cik Tunggal tabah mencari nenek-nenek dan datuk-datuk
saudaranya seramai tujuh orang yang telah ditawan dan menjadi tahanan Raja Bedurai Putih. Raja Anggun Cik Tunggal pergi belayar untuk
mencari nenek-nenek dan datuk-datuknya yang telah ditawan. Semasa belayar kapal
yang dinaiki iaitu Dendang Panjang
telah rosak dan dimasuki air, namun Dendang
Panjang segera dibaiki untuk meneruskan pelayaran. Setelah tujuh hari tujuh
malam barulah ribut reda dan Raja Anggun Cik Tunggal menyuruh Tukang Muda
melabuhkan Dendang Panjang di tengah
Lautan Jambar Jambu sebelum meneruskan pelayarannya semula. Setelah itu Raja
Anggun Cik Tunggal meneruskan pelayarannya sehingga bertemu dengan Kapal Petolo Kapal Petoloi milik Raja
Berdurai Putih dan berperang. Peperangan berlangsung selama lima belas hari dan
lima belas malam. Setelah menghadapi peperangan dan berjaya membunuh Raja
Bedurai Putih, Raja Anggun Cik Tunggal berjaya membebaskan empat orang nenek
dan datuknya iaiitu Raja Alang
Syamsudin, Raja Pati Duraidin, Tuan Puteri Pinang Masak dan Tuan Puteri Warna
Embun yang terpenjara dalam bahtera Raja Bedurai Putih. Setelah empat orang
nenek dan datuknya berjaya dibebaskan, Raja Anggun Cik Tunggal bertekad ingin
membebaskan tiga orang lagi nenek dan datuk saudaranya Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan
tersebut:-
“
… Akan tetapi beta suruhkan Cik Nakhoda kembali dahulu ke negeri Tiku Pariaman,
bawa kapal kapal Rja Bedurai Putih ini, tunda masuk, labuhkan di kuala negeri,
serta pula sembahkan kepada ayahanda dan bonda yang beta ini belumlah balik
lagi, hendak langsung ke Teluk Senai Tambang Papan, hendak mengadap Raja
Pertukal dan ke negeri Bandan, beta hendak mengadap Raja Sianggerai,…”
(Cerita
Lipur Lara, 2004:342)
Meskipun
terpaksa menghadapi peperangan untuk membebaskan keempat nenek dan datuk
saudaranya, namun Raja Anggun Cik Tunggal tidak berputus asa untuk terus
mencari tiga orang lagi nenek dan datuk saudaranya. Mereka ini berjaya
dibebaskan hasil daripada ketabahan Raja
Anggun Cik Tunggal untuk pergi berjumpa dengan Raja Pertukal dan Maharaja Singgerai. Raja
Anggun Cik Tunggal ini cekal hatinya kerana meskipun pada mula pelayarannya
kapalnya mengalami kerosakan namun dia tetap meneruskan perjalanan untuk
mencari nenek dan datuk saudaranya sehingga ketujuh-tujuh nenek dan datuknya
berjaya ditemui.
6.6
Nilai
Ketabahan melalui watak Raja Bujang Selamat
Dalam Cerita
Raja Muda nilai ketabahan ditonjolkan melalui watak Raja Bujang Selamat. Bujang
Selamat merupakan watak dinamik dalam cerita ini. Nilai ketabahan melalui watak
Raja Bujang Selamat ini diperlihatkan apabila dia tabah menghadapi nasibnya
sebagai yatim piatu yang menumpang kasih dengan Sultan Degar Alam dan Tuan
Puteri Nur Lela yang telah memeliharanya dari kecil setelah kemangkatan
ayahanda dan bondanya. Raja Bujang Selamat berhasrat ingin pergi mengembara
namun niatnya terpaksa dilupakan sahaja kerana ayahandanya Seri Sultan Degar
Alam tidak mengizinkannya. Raja Bujang Selamat kemudiannya dikahwinkan dengan
Puteri Lindungan Bulan. Berbeza sekali dengan watak Raja Muda meskipun ditegah
oleh ayahanda dan kakandanya baginda tetap pergi mengembara tanpa pengetahuan
ayahanda dan kakandanya untuk mencari Puteri seperti yang di dalam mimpinya
untuk dijadikan isteri.
Tidak berapa lama setelah Raja Bujang
Selamat berkahwin dengan Puteri Lindungan Bulan, Puteri Lindungan Bulan pun
hamil dan mengidam ingin memakan buah nyiur gading yang pokoknya tinggi sampai
ke udara. Bagi memenuhi keinginan isterinya itu Raja Bujang Selamat pergi
meminjam parang putting daripada Raja Muda kemudian memanjat pokok nyiur gading
yang tinggi itu. Meskipun memakan masa yang lama dan pelbagai bahaya yang
terpaksa dihadapi seperti terjumpa dengan binatang yang berbisa dan berhadapan
dengan ular yang besar, namun Raja Bujang Selamat tetap memanjat pokok tersebut
untuk mendapatkan nyiur gading buat isterinya. Hasil ketabahan Raja Bujang
Selamat, baginda berjaya memperoleh sebiji nyiur gading untuk disantap oleh
isterinya. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan berikut:-
“Maka
parang itu pun diberikan Raja Muda kepada Raja Bujang Selamat. Maka disambut
oleh Raja Bujang Selamat dengan kesukaannya lalu kembali ke istana besar
mendapatkan isterinya, seraya bermohon kepada isterinya hendak memanjat nyiur
gading itu.”
“Setelah
dating keesokan harinya, Raja Bujang Selamat pun lalulah memanjat nyiur itu;
setelah beberapa dijumpainya binatang tebuan, penyengat, kerawai, naming,
sekalian binatang yang bias-bisa adalah semuanya…”
(Cerita
Lipur Lara, 2004: 408)
Nilai ketabahan melalui watak Raja Bujang
Selamat juga dapat dilihat apabila baginda berusaha pergi mencari Raja Muda
yang hilang meskipun memakan masa yang agak lama. Raja Bujang Selamat berjalan
seorang diri merentasi hutan dan padang. Pada waktu malam baginda berhenti,
apabila tiba waktu siang baginda meneruskan perjalanan untuk mencari Raja Muda
yang hilang. Setelah tiga bulan mencari barulah Raja Bujang Selamat bertemu
dengan Raja Muda. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan berikut:-
“Ayuhai
adinda, sangatlah rindu dendamnya kakanda akan adinda; selama ini kita
bercerai, sudah tiga bulan kakanda mencari adinda segenap hutan rimba
belantara, dititahkan oleh paduka ayahanda.
(Cerita
Lipur Lara, 2004: 423)
Raja
Bujang Selamat tidak pernah berputus asa untuk mencari Raja Muda yang hilang
meskipun baginda terpaksa mengaharungi hutan rimba dan masa yang diambil untuk
menemukan Raja Muda itu agak panjang.
6.7
Kesan
Nilai ketabahan yang terdapat dalam Cerita Lipur Lara dalam kehidupmasyarakat
dan pembaca.
Berdasarkan
analisis yang telah dibuat berkaitan nilai ketabahan yang terdapat dalam Cerita
Lipur Lara. Khalayak pembaca boleh menerapkan dan mengamalkan nilai ketabahan
ini dalam kehidupan bermasyarakat. Nilai ketabahan yang dikemukakan melalui
watak-watak yang terdapat dalam Cerita Lipur Lara ini boleh dijadikan sebagai
contoh dan teladan dalam kehidupan. Dalam menjalani kehidupan seharian kita
semestinya akan berhadapan dengan pelbagai cabaran hidup. Oleh hal yang
demikian nilai ketabahan ini penting untuk diamalkan supaya kita akan mempunyai
hati yang cekal dan jiwa yang cekal dalam menghadapi pelbagai cabaran tersebut.
Nilai ketabahan inilah yang akan menjadikan kita seorang manusia tidak mudah
berputus asa dalam melakukan sesuatu pekerjaan.
Jika dilihat daripada watak Burung Bayan
yang tabah melaksanakan tugas yang telah diberikan kepadanya, adakah kita
sebagai manusia mampu untuk memikul tugas yang sama jika diamanahkan kepada
kita?. Oleh hal yang demikian kita perlu menjadikan watak Burung Bayan itu
sebagi pencetus semangat dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan yang telah di
amanahkan kepada kita.
Melalui watak Kera Kecik Imam Ternganga
pula kita dapat mencontohi nilai ketabahan yang ditunjukkan apabila dia tabah
dalam menerima kekurangan dan nasib dirinya yang dilahirkan sebagai kera
sehingga dia dibuang oleh ayahnya sendiri. Namun dia sesekali tidak pernah
mengeluh sehingga akhirnya dia menjelma sebagai manusia yang mempunyai rupa
paras yang elok. Hal ini dapat mengajar kita supaya sentiasa bersyukur atas
sesuatu yang kita dimiliki dan jangan mengeluh sekiranya ditimpa sesuatu
musibah tetapi anggaplah musibah tersebut sebagai satu cabaran yang perlu
dihadapi untuk memperolehi kehidupan yang lebih bermakna.
7.0
Kesimpulan
Secara
keseluruhannya dapatlah dirumuskan bahawa nilai ketabahan yang terdapat dalam
Cerita Lipur Lara bukan sahaja ditonjolkan melalui watak-watak utama malahan
turut ditonjolkan melalui watak-watak lain yang telah dijelaskan oleh pengkaji.
Nilai ketabahan yang diketengahkan dapat dijadikan sebagai pedoman kepada para
pembaca dan masyarakat. Cerita Lipur Lara yang pada asalnya disampaikan
bertujuan untuk menghiburkan hati yang lara menjadi salah satu karya yang
mempunyai banyak unsur-unsur nilai yang dapat dipelajari dan diamalkan dalam
kehidupan seharian. Nilai-nilai murni ini amat penting diamalkan dalam diri
setiap orang supaya dapat melahirkan modal insan yang berkualiti dan seterusnya
melahirkan generasi yang seimbang dari segi jasmani, intelek, emosi dan rohani.
Melalui kajian ini pengkaji berharap dapat membantu masyarakat untuk memahami
konsep nilai ketabahan dengan jelas melalui contoh watak yang dikemukan dan
seterusnya nilai ini dapat diamalkan dalam kehidupan seharian. Pengkaji juga
berharap masyarakat menyedari tentang betapa pentingnya nilai ketabahan ini
diamalkan untuk menghadapi cabaran dalam kehidupan. Sekiranya nilai ketabahan
ini tidak wujud dalam diri seseorang, seseorang itu tidak akan dapat mencapai
setiap sesuatu yang diingini kerana tiada jalan pintas untuk kita terus berjaya
melainkan terpaksa menghadapi liku-liku dalam kehidupan dari alam kanak-kanak
sehinggalah menjangkau ke usia tua.
Bibliografi
Ab.
Rahman Ab. Rashid, (2012). Nilai Estetik
Komsas (Komponen Sastera Dalam Bahasa Melayu): Unsur Pembinaan Modal Insan dlm
Kertas Kerja Seminar Memartabatkan Bahasa
Melayu: Pengajian Bahasa.Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan
Sultan Idris.
Mohd
Rashid Md Idris, (2011). Nilai Melayu
dalam Pantun. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd
Taib Osman, (2004). Cerita Lipur Lara.
Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan
Nik
Hassan Basri Nik Ab. Kadir, (2007). Komsas
Pegangan Teras Keterampilan. Kuala
Lumpur: Icon Region Sdn. Bhd.
Radiah
Nordin, (1985). Ulasan dan Contoh Jawapan
Hikayat Malim Deman. Kuala Lumpur: Anthonian Publishing Sdn.Bhd.
Seri
Lanang Jaya Hj Rohani et. al (2013). Penghayatan Karya Agung Melayu.
Tanjong Malim: Penerbit UPSI.
No comments:
Post a Comment