Mengenal
Ciri-ciri Karya Agung
Antara
ciri-ciri karya agung adalah seperti berikut, iaitu:
1.
Lambang atau pesanan yang
disampaikan oleh karya.
Karya ulung seperti
Sejarah Melayu membentangkan alam yang cukup luas dalam penulisannya. Hasil
tulisan pengarang telah berjaya membawa khalayak pembaca merentas kawasan
setempat dan kawasan Nusantara sehingga mereka mampu menerokai dunia-dunia
lain, alam maya dan tidak ketinggalan juga dunia kayangan. Manusia yang
memenuhi ruang hikayat ini tidak hanya datang dari kawasan Nusantara dan dari
dunia manusia biasa lain seperti Rom, India, China dan Dunia Arab, bahkan juga
turut melangkau sempadan para dewa dan dewi ataupun makhluk super-manusia. Isi
yang terkandung dalam karya ini sarat dengan kepelbagaian episod, peristiwa dan
kejadian. Melaluinya, kita dapat melihat kisah untung nasib dan gelagat para
raja, putera-puteri yang elok rupa parasnya, tiada tolok banding dengan manusia
lain, para hulubalang yang gagah perkasa serta para dewa dan dewi dari kayangan
yang membawa tuah dan kuasa ajaib kepada manusia biasa.
Selain
itu, kita juga dapat menonton kisah peperangan, persengketaan istana,
kekejaman, peristiwa fitnah, hasad dengki dan akibatnya, malapetaka. Melalui
pengamatan dan pengalaman yang dilalui oleh pengarang semasa hayatnya, panorama
ceritera yang sangat besar dan luas itu menjadi landasan kepada pengarang untuk
diketengahkan ke dalam penulisan. Dalam erti kata lain, pengarang mengangkat
hal-hal yang berlegar di sekitar kehidupannya untuk dijadikan tema atau fokus
utama penulisan.
Pengarang
Sejarah Melayu telah mengangkat kisah kebesaran dan kekuasaan raja atau
kerajaan Melayu. Bagi memastikan pemerintah digeruni oleh raja-raja lain di
dunia ini, raja Melayu itu mesti diberikan kuasa yang luar biasa. Untuk tujuan
ini, mitologi digunakan sebagai sumber kuasa raja. Tidak dapat dinafikan bahawa
teks-teks sejarah Melayu pada kurun ke-14 hingga ke-19 mempunyai unsur-unsur
mitologi. Karya sejarah dalam bentuk babad atau susur galur biasanya ditulis
atas titah sultan, bertujuan untuk memuji pemerintah atau mempromosikan
kepentingan dan pandangan keluarga penaung. Apabila seorang pengarang babad
memasukkan suatu cerita ajaib atau mitos dalam karyanya, sudah tentu ada
sesuatu maksud atau mesej yang cuba disampaikan. Oleh hal yang demikian, kita
sebagai pembaca perlu memahami makna maklumat tersebut dan mesej yang hendak
dikemukakan.
Dalam
Sejarah Melayu, terdapat juga beberapa cerita mengenai asal usul raja-raja
Melayu. Raja Melayu dikatakan berasal daripada Iskandar Zulkarnain, raja besar
bangsa Yunani, beragama Islam, iaitu yang beriman dengan agama tauhid Nabi
Ibrahim.
“A’lam
ketahui olehmu, kepada zaman dahulukala, dan pada masa yang telah lalu, kata
yang empunya ceritera, bahawa Raja Iskandar, anak Raja Durab, Rom bangsanya,
Makaduniah nama negerinya, Zul-Karnain gelarannya...”
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal. 4)
Selain asal usulnya
yang luar biasa, tema keagungan kerajaan Melayu-Islam ini dikembangkan lagi
dengan memaparkan kepintaran orang Melayu yang menandingi kepintaran rakyat
China sehingga raja China memilih raja Melaka sebagai menantunya. Selain itu,
turut dimuatkan kisah raja China yang gering dan tidak dapat diubati oleh tabib
China. Hanya setelah meminum air basuhan kaki raja Melaka, iaitu menantu raja
China, penyakit baginda sembuh. Hal ini tidak lain tidak bukan bertujuan untuk
menggambarkan kekuasaan, kebesaran dan keagungan raja beserta kerajaan yang
dinaunginya.
2.
Nilai seni budaya dan falsafah atau
pandangan hidup bangsa.
Menerusi Sejarah
Melayu, kebudayaan masyarakat Melayu turut diselitkan oleh pengarangnya untuk
tatapan khalayak pembaca. Gambaran tentang adat istiadat istana dan masyarakat
Melayu purba di Melaka seperti pantang larang di istana, adat memakai pakaian
kuning, adat menyambut bulan Ramadhan dan pelbagai lagi.
“Syahadan
bagindalah yang pertama-tama meletakkan “kekuningan larangan”; tidak dapat
dipakai orang keluaran, dan diambil akan sapu tangan; dan tiada dapat dibuat
tepi tabir dan ulasan bantal besar dan tilam... Dan larangan berbuat rumah
bermanjungan bertiang gantung, tiada terletak ke tanah; dan bertiang terus dari
atap, dan peranginan; dan jikalau perahu, bertingkat berpenghadapan, dan tidak
dapat orang memakai penduk dan teterapan keris, sebesar-besar orang keluaran
tiada dapat bergelang kaki emas, dan jikalau berkeroncong emas berkepala perak
tiada boleh.”
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal. 74)
Di
samping itu, pengarang Sejarah Melayu juga turut mempersembahkan kepada pembaca
perihal istiadat perkahwinan Diraja Johor-Pahang.
“Setelah
genaplah empat puluh hari empat puluh malam berjaga-jaga itu, kepada keesokan
harinya, maka Raja Omar dan Raja Fatimah pun dihiasi oranglah dengan pakaian
kerajaan yang bertatahkan ratna mutu intan baiduri. Setelah itu maka Raja Omar
pun dinaikkan orang ke atas gajah, Tun Nara Wangsa di kepala, dan Tun Mat Ali,
anak Laksamana Hang Nadim di buntut, maka diaraklah dengan selengkap alat
kerajaan dan dengan segala bunyi-bunyian, gendang, serunai, nafiri...”
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal. 300)
Selain itu,
pengarang turut menggambarkan hubungan individu sesama masyarakat dalam
penulisannya. Sebagai contoh, sikap hormat menghormati. Umpamanya, seorang
rakyat tetap mematuhi perintah ketua atau pembesar. Contohnya apabila
mengetahui yang Bendahara Tun Mutahir akan dibunuh oleh Sultan Mahmud Syah,
pengikut-pengikut beliau cuba menentang pembunuhan ini. Walau bagaimanapun,
penentangan tersebut dihalang oleh Tun Mutahir kerana tindakan tersebut
dianggap menderhaka. Akhirnya, pengikut-pengikut beliau tidak jadi menentang.
Sultan Melaka pada
waktu itu juga sangat menghormati golongan ulama. Hal ini dapat dilihat semasa
Sultan Mahmud Syah ingin berguru dengan Maulana Yusoff. Ulama tersebut tidak
membenarkan Sultan Mahmud Syah datang menemuinya dengan menunggang gajah.
Dengan perasaan hormat, baginda akur dengan permintaan gurunya.
Pandangan dan
falsafah hidup bangsa Melayu banyak sekali diungkapkan oleh masyarakat ketika
itu. Hal ini demikian kerana, masyarakat Melayu begitu kaya dengan keindahan
bahasa yang diperturunkan dalam bentuk puisi. Bentuk puisi yang dikarang adalah
seperti pantun, syair dan seloka serta nyanyian. Puisi-puisi yang terdapat di
dalam Sejarah Melayu mempunyai unsur-unsur tersirat yang bertujuan memuji atau
sebaliknya menyindir. Misalnya, kota sepenampang di Pahang yang terbakar belum
dibersihkan sisa kebakarannya. Lalu, diciptakan nyanyian oleh penduduk
setempat.
Kota
Pahang dimakan api,
Sampai
ke tepi hampir titian,
Bukan
kularang kamu berlaki,
Bukan
begini perjanjian.
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal. 239)
Kebanyakan puisi
yang dihasilkan adalah berdasarkan kepada peristiwa yang berlaku. Contohnya
seperti pantun di bawah,
Teluk
Itik dari Senggora,
Pandan
terletak dilangkahi,
Darahnya
titik di Singapura,
Badannya
terhantar di Langkawi.
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal. 68)
Pantun ini terhasil
ekoran daripada peristiwa hukuman bunuh terhadap Tun Jana Khatib. Hal ini
berpunca daripada perasaan iri hati Paduka Seri Maharaja terhadap beliau yang
dituduh cuba menggoda Raja Perempuan dengan memperlihatkan kemahirannya menilik
pohon pinang sehingga terbelah dua. Semasa beliau dibunuh, satu kejadian aneh
telah berlaku iaitu darahnya menitik setitik manakala badannya ghaib.
Selain itu, turut
terselit puisi berbentuk seloka. Seloka ini dihasilkan ekoran peristiwa
Singapura
dilanggar todak.
Carek
baju dilompati todak,
Baharu
menurut kata budak.
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu,
hal. 68)
Terdapat juga puisi
yang dibuat oleh masyarakat ketika itu untuk memuji golongan pembesar dan raja.
Tetapi ianya disampaikan dalam bentuk nyanyian. Contohnya:
Pada suatu hari
raja Maluku meminjam kuda pada Maulana Yusuf, itulah dibuat orang nyanyian:
Raja
Maluku meninjam kuda,
Meminjam
kuda pada Maulana,
Tuanku
nyawa orang muda,
Arif
bertambah bijaksana.
(Sulalatus
Salatin Sejarah Melayu, hal. 180)
Di sebalik pujian,
terdapat juga sindiran yang ditujukan kepada golongan pemerintah. Contohnya
pantun dan seloka ini:
“Asa-asaan gigi si Mambang, hendak makan
ikan;
Dalam
telaga lagi bertelur, sisiknya gilang gemilang.”
Maka
di sahut oleh bunga tanjung, katanya:
“Dang
Nila memangku puan,
Berembang
buah pedada,
Adakah
gila bagimu tuan,
Burung
terbang dipipiskan lada.”
Maka
dijawab oleh bunga telipuk:
“kuning
Ledang bagai dikarang,
Riang-riang
disambar wakab,
Hairan
memandang dunia sekarang,
Bayang-bayang
hendak ditangkap.”
(Sulalatus
Salatin Sejarah Melayu, hal. 214)
Seloka dan pantun
ini sebenarnya bertujuan untuk menyindir Sultan Mahmud yang ingin berkahwin
dengan Puteri Gunung Ledang. Oleh hal yang demikian, terbuktilah bahawa
puisi-puisi yang dihasilkan ini sebenarnya menggambarkan pujian atau sindiran
kepada golongan pemerintah selain menggambarkan peristiwa yang berlaku.
Masyarakat
Melayu begitu kaya dengan budaya dan budi pekertinya. Hal ini telah berjaya
digambarkan oleh Tun Seri Lanang dalam karyanya, Sejarah Melayu. Adat istiadat
Diraja turut dimuatkan dalam karangan beliau bagi memperlihatkan kedaulatan
Raja-raja Melayu.
3.
Nilai ilmu.
Ilmu merupakan
salah satu unsur kehidupan intelektual terpenting. Kadar perkembangan dan
penyebaran ilmu pada pandangan umum menunjukkan darjah kemajuan kesedaran
sosial dan perkembangan masyarakat. Apabila ilmu kuat dan penting dalam
masyarakat Melayu dan mempengaruhi kehidupan manusia, hal ini pasti tercermin
di dalam penulisan pengarang. Kajian yang dilakukan ke atas sumber sejarah
Melayu, khususnya sejarah Melayu Islam menjelaskan bahawa di dalamnya terdapat
banyak maklumat yang berkaitan dengan ilmu. Semua bahan yang dirakamkan di
dalamnya boleh dibahagikan kepada beberapa kategori:
1. Istilah umum
2. Bidang ilmu
3. Para ilmuwan, karyawan, pengarang
(penyalin), guru dan orang alim yang lain
4. Karya ilmiah dan buku, serta sistem
pengajaran dan pelajaran
5. Unsur-unsur ilmiah / tekstologi dalam
teks-teks sejarah
Dalam kategori
“istilah umum”, pelbagai kata dan definisi berkaitan ilmu, pelajaran,
pengajaran, karangan, daya cipta dan lain-lain dimasukkan ke dalam penulisan
karya. Misalnya, ilmu, kitab, karangan, cerita, buku, membaca, mengajar, guru,
mursyid, murid, intiha, konon, kabar (khabar), kaul dan sebagainya.
Istilah-istilah tersebut mempunyai makna yang sangat luas dan digunakan dalam
pelbagai bidang kehidupan intelektual. Jika diteliti dalam karya agung Sejarah
Melayu, antara kosa kata yang ditemukan ialah ilmu, alkisah, kitab, cerita
(ceritera), kabar (khabar), kaul, membaca, mengajar (ajar), mengarang (karang,
karangan), mengaji, alim, murid dan guru.
Kebanyakan
istilah umum yang terdapat dalam teks kebanyakannya berasal daripada bahasa
Arab. Akan tetapi, kata-kata Arab ini sudah terserap ke dalam bahasa Melayu dan
dianggap sebagai kosa kata bahasa Melayu. Melalui penggunaan kata-kata ilmiah
yang pelbagai bentuk dan banyak bilangannya, hal ini dapat mencerminkan dan
membuktikan bahawa pengarang dan pembaca pada masa itu mahir dalam definisi
ilmiah dan juga bahasa Arab.
Bagi
kategori bidang ilmu pula, dalam teks-teks karya agung ada disebutkan beberapa
bidang ilmu. Dalam Sejarah Melayu, terkandung beberapa tulisan tentang ilmu
falsafah (didaktik, tasawuf, akhlak), ilmu agama (fardhu ain, ilmu tafsir, ilmu
tilawah, ilmu usuludin), ilmu sejarah, ilmu fiqah (syariah, ilmu hukum), ilmu
bahasa (etimologi, saraf, nahu), ilmu perubatan tradisional dan pelbagai lagi.
Kategori
para ilmuwan juga turut tercatat dalam karangan Sejarah Melayu. Antara orang
atau pelaku yang disebut berkaitan dengan ilmu ialah khatib, haji, sayyid (syed
dari tanah Mekah), syeikh, mursyid, makhdum, kadi dan maulana.
“Maka makhdum pun dibawa baginda naik
gajah, lalu dibawa ke istana baginda. Maka bendahara dan segala orang
besar-besar pun masuk agama Islamlah. Maka segala orang Melaka kecil besar
semuanya disuruh raja masuk Islam sekalian. Maka raja pun berguru pada makhdum
Sidi ‘Abdul Aziz.”
(Sulalatus
Salatin Sejarah Melayu, hal. 51)
“Sebermula
pada masa itu kadi di Melaka Kadi Yusuf namanya, cicit pada Makhdum Sayid
‘Abdul Aziz yang mengislamkan segala orang Melaka. Maka Kadi Yusuf tiada
berguru pada Maulana Abu Bakar kerana ia terlalu ‘alim. Sekali persetua Kadi
Yusuf hendak pergi sembahyang Jumaat maka lalu betul pintu Maulana Abu Bakar.
Tatkala itu Maulana Abu Bakar ada berdiri di pintunya. Maka dilihat oleh Kadi
Yusuf akan Maulana Abu Bakar dikeliling oleh cahaya seperti sumbu dian yang
dikelilingi apinya. Demikian rupanya. Maka Kadi Yusuf pun segera berlari datang
menyembah pada Maulana Abu Bakar. ... Maka Kadi Yusuf pun berguru pada Maulana
Abu Bakar. Maka Kadi Yusuf pun jununlah. Maka ia lalu memecat dirinya daripada
kadi.”
(Sulalatus
Salatin Sejarah Melayu, hal. 100)
“...
Maulana Abu Bakar turun dari atas kapal membawa kitab Durr Manzum...Maka Sultan
Mansur pun berguru pada Maulana Abu Bakar...banyak ilmu diperolehlah baginda.
Maka Sultan Mansur Syah Durr Manzum itu disuruh baginda ertikan ke Pasai.”
(Sulalatus
Salatin Sejarah Melayu, hal. 98)
“...
bertanyakan suatu masalah Segala isi syurga itu kekallah ia dalam syurga dan
bagi isi neraka itu kekallah ia dalam neraka? ... Maka kata Tun Makhdum Muda
“Isi syurga kekallah ia dalam syurga, isi neraka kekal dalam neraka”... kerana
sabit dengan dalil Qur’an “mereka itu kekal dalam syurga selama-selamanya.”
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu,
hal. 98-99)
Semua nama yang
disebutkan dalam petikan di atas merupakan tokoh Islam. Para ilmuwan tersebut
adalah sangat berwibawa dan pangkatnya tinggi dalam masyarakat Melayu Islam
khususnya. Golongan ini juga turut memberi pelbagai nasihat kepada raja dan
anak-anaknya, mengajar sultan dan orang besar-besar, mengepalai musyawarah,
membantu mencapai muafakat dalam perdebatan dan konflik dan lain-lain lagi.
Dalam
teks Sejarah Melayu, terdapat banyak maklumat tentang karya ilmiah dan agama
yang diajarkan dan dibaca dalam masyarakat Melayu. Buku-buku tersebut berkaitan
dengan ilmu agama, falsafah, fiqah, sejarah, bahasa dan sebagainya. Kitab yang
sering disebutkan ialah al-Quran al-Azim dan pelbagai Surahnya. Contohnya,
...
Maka belayar pula nakhoda Ismail. Berapa lamanya maka sampai kepada sebuah
negeri pula Thobri (Lamri) namanya. Maka orang Thobri itu pun masuk Islam. Maka
kafir pun naik ke darat membawa al-Qur’an. Maka disuruhnya baca pada orang
Thobri itu surat itu. Seorang pun tiada dapat membaca dia.
(Sulalatus
Salatin Sejarah Melayu, hal. 56)
Alkisah
maka tersebutlah perkataan seorang pendita, Maulana Abu Ishak namanya, terlalu
faham pada ilmu tasauf... Maka dikarangnya sebuah kitab dengan dua bahasa,
suatu bahasa zat, kedua bahasa sifat; dinamainya Duri’l-mazlum.
(Sulalatus Salatin Sejarah
Melayu, hal. 156-157)
Berdasarkan kepada
beberapa pecahan nilai ilmu yang telah dipaparkan dalam Sejarah Melayu, hal ini
dengan jelas menunjukkan ciri penting keagungan karya agung Melayu terletak
pada ketamadunan ilmu yang dipancarkan oleh karya itu. Melaluinya, pengarang
telah berjaya memperlihatkan keupayaan dan keterbukaan mindanya untuk menyerap
ilmu dan nilai baru, yang dipelajari daripada Islam, untuk menilai dan
memperkukuh tradisi bangsanya. Mantera mula diganti dengan doa, berguru kepada
orang pertapa diganti dengan berguru kepada syeikh atau makhdum, adat dan
tradisi keadilan Melayu digandingkan dengan keadilan menurut hukum Allah dan
pelbagai lagi. Inilah proses perkembangan ilmu yang dipaparkan dalam Sulalatus
Salatin atau Sejarah Melayu.
4.
Teknik kepengarangan dan seni bahasa
Jika diteliti isi
kandungan Sejarah Melayu, pengarangnya dilihat sebagai seorang intelek Melayu
yang berminat kepada sejarah dan suasana pergolakan politik di Melaka waktu
itu. Selain itu, pengarang amat berminat membaca berbagai-bagai naskhah hikayat
daripada kesusasteraan asing yang diterap daripada kesusasteraan Hindu.
Misalnya, pengarang dapat menggarap unsur-unsur sastera Hindu sewaktu
mengisahkan pengembaraan Raja Suran ke negeri bawah laut dan kisah di Bukit Si
Guntang Mahameru. Pengarang juga turut mengaitkan binatang suci Hindu iaitu
lembu putih.
Pengaruh
kesusasteraan Jawa seperti cerita panji dan Cerita Damar Wulan turut dibawa
masuk oleh pengarang. Contoh-contoh dari hasil sastera Jawa dapat dilihat
melalui gambaran peristiwa utusan Melaka pergi ke Majapahit dan peristiwa
peminangan Puteri Galuh Cendera Kirana. Dalam peristiwa peminangan Puteri
Gunung Ledang, dikaitkan pula dengan permintaan mas kahwin yang luar biasa.
Pengarang
juga amat mahir menggarap corak penulisan kesusasteraan Parsi dan Arab. Hal ini
dapat dibuktikan melalui gaya penulisan pendahuluan teks yang mempunyai gaya
masnawi. Selain itu, pengarang turut memasukkan petikan syair dan bidalan Arab,
termasuklah juga ayat-ayat al-Quran. Penggunaan kalimah-kalimah Arab juga amat
ketara dalam Sejarah Melayu.
Pengarang
dilihat sangat kreatif dan berseni kerana dapat menampilkan karya tersebut
dalam bentuk yang menarik dan indah dari segi persembahannya. Tun Seri Lanang
berupaya melukis segala kisah atau gambaran masyarakat Melayu dengan hidup dan
indah. Beliau juga berupaya menceritakan sesuatu episod dengan nyata dan jelas
sehingga berjaya mengusik perasaan pembaca sama ada sedih, menyayat hati, lucu,
meriah dan riang gembira. Misalnya, peristiwa peperangan digambarkan dengan
penuh suasana ngeri dan ganas.
“Maka
dikeluari oleh orang Singapura terlalu sabur berperang; tetak menetak,
parang-memarang, tikam-menikam, serta dengan tempik soraknya, gegak-gempita,
tiada sangka bunyi lagi. Maka darah di tengah peperangan itu seperti air sebak,
merah rupanya pasir itu, datang sekarang ada lagi. Maka patahlah perang orang
Singapura, lalu sekaliannya undur masuk ke dalam kota; pintu kota pun ditutup,
dan dilawan berperang dari dalam kota kira-kira sebulan lamanya.”
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal. 70)
Pengarang
juga berupaya melukis watak dengan lebih hidup, istimewa dan bercampur dengan
unsur lucu. Contohnya ketika menggambarkan watak Tun Mai Ulat Bulu, Seri Bija
Diraja, Seri Wak Raja, MiaRuzul dengan kambing randuk dan lain-lain. Selain
itu, pengarang berjaya menerapkan gaya bahasa yang indah, menarik dan bermutu
tinggi. Di samping itu, pengarang juga turut menggunakan pelbagai teknik
penceritaan. Antara teknik tersebut ialah dialog, monolog dalaman, menyelitkan
puisi seperti pantun, syair dan bidalan Arab yang secara tidak langsung
menimbulkan kesan keindahan semasa membaca karya tersebut.
Bangsa
Melayu meletakkan keutamaan yang tinggi kepada ketajaman akal, kecerdasan
berfikir, kebijaksanaan berbahasa dan mengungkapkan bahasa. Bentuk-bentuk lisan
seperti teka-teki dan pantun ialah manifestasi kepada keutamaan yang diletakkan
kepada kecerdasan berfikir. Menurut Noriah Taslim (2000), masyarakat
silam/lisan wujud dalam satu bentuk budaya yang disebut budaya “rhetorical”,
manusianya wujud dalam situasi persaingan kata-kata (verbal combat) atau
pertikaman lidah: pantun perlu dibalas, teka-teki perlu dijawab, sindiran
dijawab dengan sindiran. Hal ini menuntut kecerdasan berfikir dan kelancaran
mengungkapkan bahasa yang amat tinggi. Bentuk-bentuk peribahasa menjadi
cerminan kepada keintelektualan minda Melayu yang tiada tandingan. Bermula
daripada alam kepada manusia, abstrak kepada konkrit, peribahasa memanfaatkan
keindahan untuk menajamkan keintelektualan.
Jika
ditinjau dalam Sejarah Melayu, terdapat beberapa peristiwa yang menunjukkan
seni bahasa pengarang dalam sisi yang berbeza. Sebagai contoh, dalam peristiwa
pemeritahan di Temasik/Singapura. Dalam peristiwa ini, Temasik digambarkan oleh
pengarang sebagai sebuah negeri yang tidak pernah aman. Kita juga tidak pernah
didedahkan dengan usaha pemerintahnya, Parameswara, untuk memajukan Singapura.
Hal ini demikian kerana, di Temasik/Singapura terdapat nilai yang tidak baik.
Istilah “Singapura” dikatakan berasal daripada binatang yang bernama singa dan
sikap singa itu pula suka berpura-pura. Sikap berpura-pura merupakan nilai yang
tidak baik. Singapura dikatakan tidak aman kerana diperintah oleh raja yang
berhati pura-pura. Bukan tidak ada pembesar yang membantu raja, namun pembesarnya
juga berhati pura-pura. Ketaatan kepada raja bukan kerana mahu mendaulatkan
raja, tetapi kerana mahu merebut nikmat material. Dalam Sejarah Melayu, ada
generasi yang cuba membawa pembaharuan, memajukan Singapura, malangnya mereka
pula yang dilenyapkan.
Terdapat
ulama, Tun Jana Khatib, yang boleh membantu, tetapi disebabkan salah sangka,
ulama itu dibunuh. Selain itu, digambarkan juga bagaimana akal seorang budak
yang telah menyelamatkan beribu-ribu nyawa manusia dan menjadi aset negara,
telah dikhianati oleh pihak pemerintah pada masa itu. Hal ini dibuktikan dalam
petikan di bawah,
Maka
sembah orang besar-besar, “Tuanku, budak ini terlalu besar sekali akalnya.
Sedang ia budak lagi demikian, jikalau ia besar berapa lagi banyak akalnya?
Baiklah ia kita bunuh.”
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal. 69)
Membunuh akal bererti membunuh intelektual. Membunuh budak bererti
membunuh generasi warisan. Lebih-lebih lagi membunuh budak berakal besar, yang
bermaksud membunuh kemajuan yang bakal berlaku. Kezaliman pemerintah yang
sedemikian telah melenyapkan riwayat Singapura dalam Sejarah Melayu. Secara
halus, pengarang menyampaikan mesej bahawa Singapura tidak akan maju kerana
gejala negatif menjadi pegangan pemerintahnya. Mesej tersebut dsampaikan secara
amat berseni. Pengarang tidak menyatakan kekejaman pemerintah, sebaliknya
pengarang menggambarkan perlakuan kejam pemerintah. Perlakuan-perlakuan itu
pula disertakan dengan alasan yang mungkin dapat diterima oleh masyarakat pada
zaman itu. Di sinilah seni kebijaksanaan pengarang mengkritik golongan
pemerintah. Seorang budak yang berakal besar semasa kecilnya tentunya akan
lebih besar apabila ia mnginjak
Disebabkan oleh
sistem nilai yang dipegang oleh masyarakat dahulu berpaksikan “siapa kuat dia
berkuasa”, maka kebimbangan raja dan pembesar itu adalah wajar. Pembunuhan
terhadap akal dan budak itu menjadi halal pada mereka. Namun demikian, dalam
prinsip “halal” mereka itu, pengarang sebenarnya ingin menggambarkan kekejaman
pemerintah kerana pengarang turut menggambarkan pembunuhan terhadap ulama dan
gundik raja. Penyusunan siri pembunuhan ini dapat memberi kefahaman kepada kita
tentang kebijaksanaan berbahasa yang terdapat pada pengarang.
Terdapat
tiga pembunuhan yang disebabkan oleh tiga faktor yang masing-masing
menggambarkan keburukan golongan pemerintah. Pertama, pembunuhan terhadap ulama
bernama Tun Jana Khatib yang disebabkan rasa cemburu dan syak wasangka. Ulama
merupakan lambang yang membawa cahaya kebenaran dan keimanan. Apabila ulama
sudah tiada, ini bererti kerajaan itu berada dalam kegelapan. Kedua, pembunuhan
terhadap budak berakal besar disebabkan kebimbangan terhadap akal budak itu
yang dikatakan akan menggugat kuasa pemerintahan. Budak berakal besar
melambangkan keintelektualan, kesarjanaan dan kemajuan. Oleh sebab digambarkan
masih budak, mungkin pengarang bermaksud Singapura akan menerima kemajuan atau
kemajuan masih dalam proses pembinaan, dan mungkin Singapura maju dari segi
pentadbiran keduniaan, bukan kerohanian. Ketiga, pembunuhan terhadap anak
perempuan Sang Rajuna Tapa yang menjadi gundik bongsu raja disebabkan fitnah
oleh para gundik. Gundik bongsu dapat difahami sebagai lambang kelahiran. Yang
dimaksudkan di sini, mungkin anak-anak yang bakal dilahirkan lebih berkualiti
berbanding anak-anak gundik yang lain ataupun permaisuri. Dalam ketiga-tiga
peristiwa pembunuhan itu, terlihat kebijaksanaan pengarang mengolah bahasa
untuk mengkritik raja. Seni bahasanya terletak pada cara pengarang
menggambarkan kekejaman dan kesan baik yang dapat diteladani daripada tindakan
raja.
Karya
agung banyak memperlihatkan tahap keunggulan kreativiti, seni persuratan dan
nilai budaya tinggi.
No comments:
Post a Comment