1. Bustan-Al-Katibin
Bustan
al-Katibin merupakan sebuah karya paling awal tentang bahasa Melayu yang
disusun oleh seorang ilmuwan dan budayawan Melayu ulung, Raja Ali Haji. Kitab
ini selesai dikarang pada 15 September 1850. Raja Ali Haji menekankan bahawa perkara
paling utama yang harus dipelajari oleh orang Melayu tentang bahasanya ialah
ilmu yang terkandung di dalamnya, kerana bahasa padanya ialah alat dalam sistem
pemikiran yang digunakan secara kreatif oleh manusia untuk mencapai ilmu yang
benar tentang alam ciptaan Allah. Dengan mengikuti adab dan syarat menuntut
ilmu, pembelajaran bahasa Melayu mampu melahirkan penutur yang bukan sahaja
fasih bercakap tetapi bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan yang mutlak
dengan ilmu yang sahih dan benar.
2. Cerita Jenaka Melayu:
Dalam
edisi karya agung ini, termuat sebelas buah cerita jenaka Melayu, iaitu Hikayat
Sang Kancil, Pelanduk dengan Anak Memerang, Pak Kaduk, Lebai Malang, Pak
Pandir, Pak Belalang, Si Luncai, Mat Jenin, Hikayat Pelanduk Jenaka, Hikayat
Musang Berjanggut dan Hikayat Abu Nawas. Fungsi Cerita Jenaka bukan sahaja
sekadar hiburan malah menjadi alat penyampaian ilmu yang biasanya disampaikan
oleh tukang cerita dan diperturunkan dari generasi ke generasi. Begitulah salah
satu cara orang Melayu dahulu kala menyampaikan sesuatu ilmu atau pengajaran,
iaitu melalui cerita. Misalnya daripada cerita Pak Kaduk, pengajaran atau ilmu
yang ditinggalkan ialah “Menang Sorak Kampung Tergadai”. Melalui cerita ini,
kita dapat melihat bagaimana orang desa yang tidak “berkuasa” tidak mempunyai
pilihan apabila berhadapan dengan pihak yang berkuasa sehingga dia terpaksa
menyerahkan atau menukarkan “hak”nya atau asetnya (iaitu ayam sabung yang
jaguh) dengan “aset” yang tidak berharga milik pihak berkuasa. Cerita ini menggambarkan
kebijaksanaan rakyat, iaitu orang Melayu mentafsirkan keadaan sosial dan
struktur kuasa masyarakatnya.
3. Cerita Lipur Lara:
Lima
buah cerita lipur lara yang dimuatkan dalam buku ini adalah cerita lisan yang
dirakamkan oleh pegawai-pegawai Inggeris seawal tahun 1886, bertujuan mendalami
ilmu tentang orang Melayu. Cerita-cerita yang dipersembahkan oleh penglipur
lara dengan iringan gesekan rebab dan ketukan belanga atau batil begitu
berpengaruh dan bersemarak dalam masyarakat Melayu sehinggalah sampai ke
penghujung abad ke-20.
4. Hikayat Abdullah:
Selesai
dikarang pada 3 Mei 1843 di Kampung Melaka, Singapura, pada zaman dunia Melayu
menghadapi cabaran ekonomi, politik & budaya yang luar biasa dari Barat
(Eropah).Abdullah Munsyi dianggap sebagai pengkritik sosial zamannya yang cuba
membawa wawasan baharu supaya orang Melayu mengubah acuan fikiran &
kepercayaan lama yg tidak progresif. Beliau menjadi tokoh yg memperkenalkan
genre autobiografi & genre jurnalistik dalam sejarah kesusasteraan Melayu. Buku
ini mengisahkan pengalaman hidupnya sepanjang berada di Melaka & Singapura,
yang merupakan beberapa catatan sejarah yang amat penting.
5. Hikayat Aceh:
Dihasilkan
pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Aceh (1606-1636) sewaktu
berlakunya pertumbuhan fikrah dan wacana ilmu yang pesat dalam sejarah &
kesusasteraan Melayu. Aceh merupakan pusat tamadun Melayu-Islam yang besar
& kuat selepas kejatuhan Melaka pada tahun 1511. Dalam hikayat ini pembaca
dapat melihat sejarah kebesaran kerajaan Melayu-Islam Aceh pada zaman itu,
perhubungannya dengan dunia luar, khususnya dengan negeri-negeri dari dunia
Asia-Barat, pertembungannya dengan kuasa-kuasa luar dari Eropah (Portugis &
Belanda). Karya ini dikarang dalam
bahasa Melayu, bukan dalam bahasa Aceh atau bahasa Arab, membuktikan bahawa
bahasa Melayu menguasai rantau ini dalam pertumbuhan kegiatan penulisan &
pemikiran yang luar biasa hasil tamadun yang tinggi.
6. Hikayat Hang Tuah:
Dikarang
sekitar tahun 1641-1736. Satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita,
kebolehan, dan sikap hidup orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah mewakili
keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya & bertamadun dengan
menonjolkan sifat-sifat bangga diri, keberanian, kepintaran dan budi bahasa
halus, yang mendapat penghormatan dan pengiktirafan daripada bangsa dan
kerajaan asing, yakni sumber hubungan luar ketamadunan Melayu pada zaman
prapencerobohan Portugis di Melaka. Pengarang mengakhiri karyanya dengan
meninggalkan semangat yang kekal dalam minda Melayu hingga hari ini : “Takkan
Melayu hilang di dunia”
7. Hikayat Inderaputra:
Sebuah
karya agung Melayu genre cerita lipur lara yang terkenal dan tersebar luas pada
abad ke-17 hingga ke-19, terbukti dengan terdapatnya naskhah karya ini dalam
versi-versi Aceh, Jawa, Lombok, Bugis, Makasar, Cam dan Mindanao. Inderaputera,
watak utama hikayat ini, diandaikan sebagai seorang pengembaraan sufi mencari
kebenaran Ilahi. Di samping kisah percintaan dan pengembaraan, karya ini
merupakan sebuah karangan yang penuh dengan nada mengajar dan sebuah epik yang
menyanjung seorang wira yang berjaya melepasi pelbagai rintangan sebelum
mengasaskan dinasti raja tempatan.
8. Hikayat Merong Mahawangsa:
Hasil
penulisan sejarah tradisional, terkarang pada sekitar tahun 1800-an, yang
menyumbang keterangan tentang asal usul keturunan raja-raja Kedah dari mitos
& legenda. Penulisan ini menyatukan mitos & realiti sejarah, antaranya:
pemberontakan rakyat menentang Raja bersiung, kisah Raja Buluh Betung,
perhubungan kerajaan Kedah dan Siam, proses pengislaman raja Kedah dan
lain-lain.
9. Hikayat Panji Jayeng Kusuma:
Hikayat
Panji Jayeng Kusuma (HPJK) merupakan sebuah cerita panji yang ditulis dalam
bahasa Melayu. Unsur-unsur utama yang diketengahkan dalam buku ini ialah
percintaan, pengembaraan dan peperangan. Percintaan dalam HPJK berlangsung
antara anak-anak raja dari beberapa buah kerajaan, seperti Kuripan, Daha,
Gagelang, Singasari, Manjapahit (Majapahit) dan Lasem. Semua anak raja ini
telah ditunangkan sesama mereka sejak kecil lagi. Raden Inu Kerta Pati, sebagai
wira dalam cerita ini telah ditunangkan dengan Raden Galuh Candera Kirana,
wirawatinya. Namun, akibat tersilap mendapat gambaran tentang rupa paras Raden
Galuh Candera Kirana, Raden Inu Kerta Pati telah memutuskan pertunangan mereka,
sebaliknya berkahwin pula dengan anak raja Singasari, Raden Galuh Lasmi
Ningrat. Walau bagaimanapun, Raden Inu Kerta Pati akhirnya mengetahui rupa
paras sebenar Raden Galuh Candera Kirana selepas berangkat ke Daha untuk
menghadiri perkahwinan Raden Galuh Candera Kirana. Raden Inu berazam untuk
mengambil semula tunangnya itu, tetapi gagal apabila Raden Galuh Candera Kirana
menghilangkan diri. Ekoran daripada peristiwa itu bermulalah pengembaraan
mereka mencari Raden Galuh Candera Kirana. Sepanjang pengembaraan ini, berlaku
pelbagai peristiwa yang menarik seperti peperangan, penjelmaan, penyamaran dan
sebagainya.
10. Hikayat Raja Pasai:
Kemungkinan
dikarang dalam jangka masa dari tahun 1211-1400. Mencakupi suatu zaman dalam
sejarah Pasai, Sumatera Utara. Di situ agama Islam mula-mula bertapak pada abad
ke-13. Walaupun hikayat ini mengandungi unsur-unsur bersifat mitos setempat
tetapi terdapat juga yang didasarkan kepada fakta sejarah, yang dibuktikan
dengan penemuan nisan Malikul Salih (nama yang diberikan kepada Merah Silau
sesudah memeluk Islam). Karya ini memaparkan kisah kelahiran & kejatuhan
sebuah kerajaan Melayu yang dapat dijadikan pengajaran untuk generasi akan
datang.
11. Pantun Melayu – Bingkisan
Permata:
Karya
ini menghimpunkan 4000 pantun, puisi istimewa ciptaan orang Melayu. Buku ini
memuatkan pelbagai jenis & bentuk pantun, yang meliputi tema & isi yang
luas & pelbagai. Edisi ini juga menyediakan tiga jenis indeks, iaitu Indeks
Baris Pertama, Indeks Maksud dan Indeks Kata Rujuk untuk memudahkan pengguna
membuat rujukan.
12. Sulalat as-Salatin:
Dikenali
juga sebagai Sejarah Melayu. Naskhah tertua ini pernah ditemui dikarang di
Johor pada tahun 1612. Bendahara Paduka Raja Tun Seri Lanang dititahkan Sultan
mengarang “diperbuatkan perteturun segala raja-raja Melayu dengan istiadatnya,
supaya didengar oleh anak cucu kita kemudian dari kita dan diketahuinyalah
segala perkataan, syahadan beroleh faedahlah mereka itu daripadanya” .
Episod-episod yang dipaparkan memberi maklumat penting tentang raja-raja Melayu
serta adat istiadatnya, juga peristiwa-peristiwa bersejarah dalam kerajaan
Melayu Melaka dan tanah jajahannya.
13. Syair Ken Tambuhan:
Selesai
disalin pada 20 September 1840 di Kampung Melayu, Negeri Makasar. Sebuah Cerita
Panji yang dikarang dalam bentuk syair ini mengisahkan kisah percintaan & pengembaraan
Raden Inu Kerta Pati dan Raden Galuh Candera Kirana. Walaupun cerita ini
berasal dari Tanah Jawa, temanya merentas sempadan etnik dan budaya setempat,
yang membuktikan bahasa Melayu telah mencapai taraf sebagai bahasa supraetnik
sejak ratusan tahun lamanya.
14. Tuhfat an-Nafis:
Menceritakan
sejarah Kerajaan Riau-Lingga, sebuah kerajaan Melayu selepas kejatuhan kerajaan
Kesultananan Melaka. Menurut pengkaji, karya ini merupakan karya sejarah Melayu
yang paling kompleks dan canggih antara semua karya Melayu yang dikarang
sebelum abad ke-20. Latar peristiwa meliputi jangka waktu dari awal abad ke-17
hingga pertengahan abad ke-19. Dari segi geografi, Tuhfat al-Nafis meliputi
kerajaan Melayu di Semenanjung Melayu, Kalimantan Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi..
15. Undang-Undang Melaka dan
Undang-Undang Laut:
Dipercayai sebagai naskhah undang-undang
Melayu tertua setakat ini dan belum pernah dicatatkan dalam mana-mana katalog
naskhah Melayu lama. Dipercayai digubah pada zaman pemerintahan sultan Melaka
pada abad ke-15 sebagai usaha mensistematikkan segala peraturan yang diamalkan
kerajaan Melaka. Undang-undang ini menjadi acuan kepada kerajaan-kerajaan
Melayu lain untuk menggubal undang-undang negeri masing-masing, misalnya
Undang-undang Kedah, Undang-undang Pahang, Undang-undang Patani, Undang-undang
Johor & Hukum Kanun Brunei.
Sumber dari Buku Ria Malaysia
Sumber dari Buku Ria Malaysia
No comments:
Post a Comment