1.0
PENGENALAN.
Menurut Hashim Awang 1985 kesusasteraan didefinisikan
sebagai ciptaan atau hasil seni yang disampaikan melalui bahasa ; sastera
membentuk tamadun; hubungannya rapat dengan masyarakat iaitu situasi yang
berlaku melibatkan pergolakan yang berlaku dalam masyarakat. Kamus Dewan pula
mendefinisikan karya kesusasteraan sebagai hasil seni iaitu karya tulisan dalam
bentuk prosa atau puisi yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan yang tertentu.
Menurut Siti Hawa Salleh (1997) pula menyebutkan kesusasteraan meliputi segala
hasil penciptaan yang menggunakan alat pertuturan atau bahasa dan tulisan
sebagai alat penyampainya.
Melalui
definisi yang telah dinyatakan , dapatlah dirumuskan bahawa kesusasteraan
merupakan hasil seni disampaikan melalui pertuturan mahupun penulisan. Idea
penulisan karya kesusasteraan lazimnya tercetus daripada peristiwa-peristiwa
realiti yang berlaku dalam kehidupan seharian. Penulis karya kesusasteraan
bertindak sebagai pemerhati kejadian yang berlaku disekelilingnya.
Sastera
zaman Abdullah Munsyi dikatakan pemisah antara zaman sastera Melayu dan zaman
satera Melayu baru. Hal ini kerana wujud pembaharuan yang dilakukan dalam
penghasilan karya sastera. Jika dahulu karya yang dihasilkan adalah berunsur
khayalan , tahyul dan ghaib. Malahan wujud sesetengah karya yang terlalu
mengagung-agungkan kerabat diraja sedangkan pada hakikatnya golongan inilah
yang paling banyak menindas rakyat.
Abdullah Munsyi membawa perubahan apabila beliau mula menghasilkan karya-karya
yang secara lantang mengkritik sikap orang-orang Melayu dan institusi beraja.
Walaupun ianya dilihat sebagai pengaruh yang negatif pada masa tersebut , namun
sedikit sebanyak kritikan tersebut membuka mata orang-orang Melayu agar
menyedari tiada siapa yang akan membela nasib bangsa Melayu melainkan mereka
sendiri yang mempertahankannya.
2.0
SEJARAH KELAHIRAN.
2.1
LATAR BELAKANG ABDULLAH MUNSYI.
Abdullah Munsyi atau lebih dikenali sebagai Bapa
Kesusasteraan Melayu Moden merupakan penulis pertama yang membina unsur-unsur
dalam Sastera Melayu (Ismail Yusoff 2008:155).Hal ini kerana karya-karya yang
dihasilkan oleh beliau merupakan karya yang lebih berunsur realistik. Beliau
merupakan tokoh pelopor yang mula-mula keluar dari kebiasaan lama yang
melanggar dan mematahkan tradisi yang sekian lama menjadi ikutan. Abdullah
Munsyi memalingkan penanya dari menulis cerita-cerita khayalan mahupun ghaib
kepada bentuk penceritaan yang lebih bersifat kenyataan. Karya-karya yang
dihasilkannya adalah berdasarkan pengalaman, pengamatan dan kisah kejadian sebenar
yang berlaku disekelilingnya setiap hari.
Menurut Hamzah Hamdani dalam Hikayat Abdullah (2007:9)
Abdullah Munsyi dilahirkan pada 7 Safar 1211 Hijrah iaitu selepas lapan bulan
Inggeris mengambil Melaka dari tangan Belanda pada 15 Ogos 1795. Beliau dilahirkan
di Kampung Pali dalam bahasa Keling ertinya Kampung Masjid.Abdullah mempunyai
empat orang adik beradik, namun kesemuanya meninggal dunia semasa kecil.
Abdullah mempunyai darah keturunan Arab daripada moyangnya Syeikh Abdul Kadir
yang merupakan seorang yang berbangsa Arab daripada keluarga Uthmani yang
berasal dari Yaman. Darah keturunan India muslim pula diperoleh dari sebelah
ibunya yang bernama Salmah.
Bapa Abdullah bernama Syeikh Abdul Kadir merupakan
seorang yang sangat berkebolehan. Beliau terlibat sebagai penulis dalam
aktiviti membuat surat kiriman kepada raja-raja Melayu dalam bahasa Melayu dan menjadikannya
sebagai sumber pendapatan. Bapa abdullah sangat tegas dalam mendidik Abdullah
supaya dapat mewarisi kebolehan yang dimilikinya. Semasa Abdullah kecil ,
beliau sering diserang penyakit. Menurut kepercayaan masyarakat pada masa itu
anak yang sering sahaja sakit hendaklah ‘dijual’ kepada keluarga lain secara
simbolik. Abdullah telah dijual sekurang-kurangnya tujuh kali oleh ibubapanya
bagi menyembuhkan penyakitnya. Melalui beberapa karyanya beliau ada menyatakan
kekesalannya terhadap kepercayaan masyarakat pada masa itu yang terlalu percaya
kepada perkara tahyul. Gelaran Munsyi diperolehinya apabila Abdullah mengajar
askar-askar dari India bertutur dalam bahasa Melayu.
3.0
SEJARAH NEGERI SINGAPURA.
Sekitar tahun 1824 , di dalam hikayat Abdullah Munsyi
telah mencatatkan peristiwa dimana telah berlaku satu rampasan kuasa oleh pihak
East India Company (EIC) terhadap negeri
Singapura. Singapura pada asalnya berada dibawah naungan Melayu Johor-Riau.
Melalui catatan Abdullah
Munsyi , penyerahan Singapura berlaku bermula dengan rundingan yang dilakukan
oleh pihak EIC bersama dengan pemerintah kerajaan Johor-Riau pada ketika itu
iaitu Sultan Husin Syah dan Temenggung Abdul Rahman. Alasan yang diberikan oleh
pihak EIC adalah untuk mengelakkan kekeliruan rakyat lantaran Singapura yang
berada di bawah pemerintahan dua kuasa iaitu kerajaan Johor dan kerajaan Riau.EIC
menawarkan kedua-dua pemerintah ini dengan sejumlah pampasan tinggi yang akan
dibayar dengan serta merta dan tambahan bayaran pencen bulanan sepanjang hayat.
Selain itu pihak EIC turut akan meningkatkan lagi jumlah bayaran sekiranya
Sultan Husin Syah dan Temenggung Abdul Rahman ingin berpindah keluar darpada
negeri tersebut.
Pada keesokkan hari setelah
tawaran itu dinyatakan , Sultan Husin Syah dan Temenggung Abdul Rahman telah
menyatakan persetujuan terhadap tawaran tersebut. Crowfurd yang merupakan
residen pada masa tersebut sangat gembira dengan perkhabaran tersebut lantas
mengirimkan jemputan datang ke kediamannya untuk menandatangani surat
perjanjian penyerahan kuasa Singapura kepada pihak EIC.
Menurut catatan Abdullah Munsyi
pada tarikh 2 Ogos 1824 secara rasminya negeri Singapura telah diserahkan
kepada pihak EIC melalui perjanjian yang telah dimeterai antara pihak EIC dan
pemerintah Singapura. Perjanjian ini telah disahkan oleh Majlis Tertinggi EIC
di Bengal pada 19 November 1824. (Zahari A. Rashid. 2008: 184-187)
4.0
SEJARAH PELAYARAN ABDULLAH MUNSYI KE PANTAI TIMUR.
Kebijaksanaan Abdullah Munsyi menguasai pelbagai bahasa
antaranya bahasa Melayu , bahasa Tamil dan bahasa Inggeris membolehkan beliau
memanfaatkannya bekerja sebagai jurutulis atau jurubahasa. Pada bulan Mac 1838
, beliau telah diberi peluang oleh pihak Inggeris untuk mengikuti pelayaran ke
negeri Kelantan. Abdullah Munsyi telah mencatatkan pengalamannya sepanjang
belayar itu di dalam kisah pelayaran Abdullah
Munsyi Ke Kelantan Dan Terengganu.
Pelayaran
kapal Inggeris yang disertai oleh Abdullah Munsyi ke Kelantan adalah bertujuan
untuk meminta jasa baik Yang di-Pertuan Kelantan pada ketika itu untuk
memelihara barang dagangan Inggeris yang disekat keluar disebabkan oleh
peperangan yang berlaku di negeri Kelantan. Pelayaran ke Kelantan melalui
beberapa perairan buah negeri seperti Pahang , dan Terengganu. Sepanjang pelayaran
menuju ke Kelantan pelbagai peristiwa dan budaya yang berbeza dapat dilihatnya.
Semasa
kapal pelayarannya singgah di Pahang beliau menceritakan rakyat di Pahang
seolah-olah melihat sesuatu yang ajaib apabila mereka singgah disitu. Negeri
Pahang begitu kaya dengan hasil tumbuh-tumbuhan berikutan kesuburan tanah yang
dimilikinya. Namun pada pandangan Abdullah Munsyi sangat sia-sia kerana
penduduknya malas bekerja. Hanya beberapa orang penduduk yang dilihat bekerja.
Keadaan di Pahang dikatakan sangat mundur kerana sukar untuk menemui pasar
mahupun kedai bagi memperolehi barangan harian. Lebih menyebabkan Abdullah
Munsyi terkilan , wujud beberapa tempat yang mengajar mengaji namun tidak
seorang pun memahami apakah maksud ayat yang diujarkan oleh mereka.
Di
Terengganu pula , Abdullah Munsyi kecantikkan negeri itu yang berpasir putih.
Namun Abdullah Munsyi merasa tidak senang dengan larangan-larangan yang tidak
masuk akal dikenakan terhadap rakyat. Contohnya pemakaian barangan bewarna
kuning tidak dibenarkan melainkan kerabat diraja sahaja yang layak
menggunakannya. Adat berjual beli hamba juga sangat bebas berlaku di
Terengganu. Abdullah Munsyi turut mencatatkan dialek bahasa Terengganu yang
gemar menambah –ng pada penghujung
kata. Contohnya bulan disebut bulang , tuan disebut tuang dan jangan disebut jangang. Golongan wanita di Terengganu dikatakan sangat rajin
bekerja bagi memperoleh pendapatan. Tapi sayangnya golongan lelaki pula sangat
malas bekerja dan hanya duduk di rumah bersama anak-anak tanpa melakukan
sebarang pekerjaan yang berfaedah. Menurut Abdullah Munsyi lagi harga barangan
yang dijual di Terengganu lebih murah berbanding dengan harga di negeri-negeri
lain. Rakyat di Terengganu dikatakan malas bekerja. Namun begitu rakyatnya
bersikap sedemikian kerana sikap raja yang suka merampas harta rakyat. Raja
sesuka hati merampas hasil-hasil pertanian rakyat tanpa kerelaan. Justeru itu
pada fikiran rakyat untuk apa bersusah payah bekerja keras sedangkan hasilnya
nanti bukan mereka yang dapat menikmatinya.
Setibanya
di Kelantan pula , Abdullah Munsyi merasakan keanehan kerana penduduknya tidak
gemar memakai kasut. Namun begitu negeri Kelantan kaya dengan hasil penternakan
dan pertanian. Abdullah Munsyi turut menyatakan dialek yang digunakan oleh
orang Kelantan , contohnya perkataan sangat
disebut sanga’, minyak disebut minyok dan
encik disebut ci’. Menurut Abdullah Munsyi terdapat ramai perempuan jalang di
Kelantan. Hal ini kerana beliau melihat pada setiap petang ramai perempuan yang
berkemban , tidak berbaju dan bersanggul rambutnya berjalan-jalan. Namun beliau
turut memuji keacantikkan sanggul yang diperbuat daripada karangan bunga-bunga
yang sebelum ini tidak pernah dilihatnya. Pegangan agama pada ketika itu tidak
kuat kerana Abdullah Munsyi dapat melihat dengan jelas bilangan orang yang
melakukan aktiviti perjudian dan menyabung ayam lebih banyak berbanding orang
yang mengerjakan suruhan Allah yang sangat sedikit bilangannya.
5.0
SEJARAH PEPERANGAN MELAKA.
Menurut Darus
Ahmad (1957: 73-74) peperangan di negeri
Melaka telah berlaku akibat daripada pengenaan cukai oleh pihak Inggeris
terhadap penduduk yang telah mencetuskan kemarahan pemimpin Naning pada ketika
itu iaitu Dato’ Dol Said . Abdullah Munsyi ada mencatatkan bahawa pada ketika
itu beliau berulang alik dari Singapura ke Melaka bagi memenuhi tuntutan
pekerjaannya. Dato’ Dol Said pada ketika itu telah mengumpulkan orang-orangnya
dan bersedia untuk menyerang Inggeris pada bila-bila masa sahaja.
Berita mengenai kebangkitan pemimpin
Naning Dato’ Dol Said hendak menyerang Inggeris telah tersebar ke seluruh
negeri Melaka dan sampai ke pengetahuan pihak Inggeris. Askar-askar Inggeris
telah dikerahkan bersedia berkawal dengan meriam dan senjata canggihnya.
Dikatakan pada waktu itu rumah tukang besi sentiasa dikerumuni oleh rakyat
Melaka bagi tujuan menempah senjata. Namun begitu keadaaan masih lahi dapat
dikawal.
Tuan Lewis yang menjadi Megistrate
di Melaka pada ketika itu mengerahkan
beberapa orang pegawai askar-askar berkelengkapan senjata pergi ke Naning. Hal
ini menyebabkan rakyat Melaka gempar dengan perkhabaran tersebut. Setelah tiga
hari kedua-dua pihak bertempur Tuan Lewis dan askarnya terpaksa berundur ke
Melaka tanpa sempat melarikan kelengkapan senjata masing-masing kerana tewas
dengan serangan balas pengikut Dato’ Dol Said.
Namun begitu, kekuatan pengikut
Dato’ Dol Said semakin berkurangan kerana ramai yang telah membelot. Saki baki
pengikutnya yang masih setia melarikan diri ke dalam hutan dan mengumpulkan
semula kekuatan untuk menyerang balas. Ternyata pertahanan tersebut tidak lama
dan akhirnya Dato’ Dol Said terpaksa menyerah diri kepada pemerintah Inggeris
di Melaka lantaran kekuatan askar-askar Inggeris dan kerjasama pengikut Dato’
Dol Said yang semakin berkurangan.
6.0 SEJARAH
SYAIR SINGAPURA TERBAKAR.
Serta terpandang api itu menjulang
Rasa-nya aruah-ku bagaikan hilang
Di jilatnya rumah serta barang-barang
Seperti anak ayam disambar helang
Seberang menyeberang rumah habis rata
Api-nya chemerlang tiada membuka mata
Bunyi-nya gempar terlalulah gempita
Lemah-lah tulang sendi anggota
Pakaian-ku menyala-lah seperti kertas
Limau manis pun meletup seperti petas
Orang menolong pun terlalu pantas
Merebut barang-barang terlalu lekas
Ringgit pun hancor-lah seperti timah
Habislah meleleh ke bawah rumah
Tiada-lah tentu barang yang di-jamah
Penchuri pun mengangkut-lah bersama-sama
Barang yang hendak ku bawa pulang
Beberapa pinggan mangkok cawan dan dulang
Sakalian-nya itu habislah hilang
Harapan hati-ku bukan kepalang
Menurut Darus Ahmad (1959:70) dalam Munshi Abdullah Syair
Singapura terbakar diilhamkan oleh Abdullah Munsyi daripada kejadian kebakaran
yang berlaku dikawasan tempat tinggalnya di Singapura yang turut melibatkan
rumahnya. Kebakaran telah menyebabkan Abdullah Munsyi kehilangan harta
bendanya. Punca kebakaran dikatakan disebabkan oleh kanak-kanak yang bermain
mercun sempena sambutan perayaan tahun baru Cina.
Pada masa tersebut Abdullah Munsyi sepatutnya pulang ke
negeri Melaka , namun kerana ingin melihat sendiri kemeriahan sambutan tahun
baru Cina di Singapura, beliau membatalkan hasratnya.Sebelum kejadian tersebut
Abdullah Munsyi telah diserang demam kepialu namun setelah kejadian kebakaran
itu demamnya sembuh dengan serta merta akibat terkejut dengan kejadian
tersebut. Selepas kejadian kebakaran itu beliau telah mengarang syair ini yang
akhirnya menjadi salah satu karya yang terkenal kerana bukan sahaja ditulis
dalam bahasa Melayu, malah ia turut diterjemahkan kedalam bahasa Inggeris.
7.0
PANDANGAN ABDULLAH
MUNSYI TERHADAP WANITA.
Menerusi karyanya , Abdullah Munsyi dilihat sangat gemar
membanding-bandingkan wanita Melayu dan wanita Inggeris. Hubungan baiknya dengan
orang Inggeris menyebabkan beliau begitu mengagumi wanita Inggeris yang pada
pandangannya jauh lebih baik berbanding wanita Melayu. Wanita Inggeris dilihat
sangat pandai membantu suami mereka bekerja. Jika dibandingkan dengan wanita
Melayu, mereka hanya tahu bersolek , membuang masa dan tidur sahaja. Pada
pandangan mata Abdullah Munsyi wanita Melayu tidak mahu bertungkus lumus
bekerja dan memajukan diri mereka supaya setaraf dengan wanita bangsa lain.
Pujian
Abdullah Munsyi terhadap wanita Inggeris adalah dipengaruhi oleh hubungannya
yang begitu akrab dengan keluarga Raffles. Raffles dan isterinya dikatakan
sangat sepadan kerana kedua-duanya berkebolehan membantu kerjaya masing-masing.
Antara pujian yang dicatatkan oleh Abdullah Munsyi menerusi pantun adalah:
Puyu-puyu konon namanya,
Didalam kolam konon tempatnya ,
Chantek manis barang laku-nya,
Serta dengan manis budi bahasanya.
Dalam kolam konon tempatnya,
Dipijak oleh laksamana,
Chantek manis barang lakunya,
Serta dengan bijaksananya.
Manakala ,antara pantun yang mengkritik wanita Melayu
pula adalah :
Apakah guna berkain batik,
Kalau tidak dengan sujinya,
Apa guna berbini chantek,
Kalau tidak dengan budinya.
Kalau tidak dengan sujinya,
Pakaian Jawa dirumahnya,
Kalau tidak dengan budinya,
Jauhkan dirimu daripadanya.
8.0 PANDANGAN
ABDULLAH MUNSYI TERHADAP ORANG MELAYU.
Hamzah Hamdani dan Siti Aisah Murad (2004:25) dalam
Kesusasteraan Melayu Moden (1920-1940) menyebut sikap dan pemikiran Munsyi
Abdullah terhadap orang-orang Melayu dan raja-raja Melayu dilihat dengan jelas
dalam kedua-kedua karya autobiografinya. Malahan, disebabkan Abdullah Munsyi
bukanlah berketurunan Melayu maka beliau dengan begitu lantang, berani
mengkritik orang-orang dan raja-raja Melayu pada masa itu. Namun itu bukanlah
bermaksud beliau membenci orang-orang Melayu. Hakikatnya Abdullah Musyi terkilan dengan sikap
orang-orang Melayu yang seolah-olah mengabaikan bahasa Melayu sedangkan bahasa
Melayu pada ketika itu merupakan bahasa Lingua Franca yang digunakan oleh ramai
orang diserata dunia.
Malahan sikap orang-orang Melayu yang tidak mahu menerima
ilmu baru seperti ilmu kira-kira dan elektrik sedangkan ia amat berguna dalam
kehidupan seharian menimbulkan perasaan kurang senang Abdullah Munsyi terhadap
pendirian orang-orang Melayu pada masa itu. Antara petikan dalam karyanya yang
menyatakan tentang pandangannya terhadap orang-orang Melayu ialah:
“Maka
jikalau kiranya kukhabarkan sekelian itu(tentang ilmu-ilmu baru seperti
kemajuan elektrik) kepada orang-orang Melayu nescaya ditutup oleh mereka itu
telinganya serta menampar mukaku, katanya terlalu besar bohong”. (Munsyi Abdullah , 1960: 257-258).
“.....bukankah
berguna kepada kamu sekelian ilmu kira-kira itu?maka jikalau tidak tahu ilmu
kira-kira itu kelak,bagaimana engkau hendak berniaga jual beli?Dan lagi pula
beberapa banyak nasihat yang kuberi tiada juga mereka itu endahkan” (Munsyi Abdullah , 1960:120).
“shahadan adapun dari-hal anak muda-muda yang
pada zaman itu, tiadalah sa’orang pun yang ingin dengan suka-hatinya hendak
belajar akan pekerjaan dari-hal tulis menulis dan bacha surat Melayu itu
melainkan akulah sahaja orang yang hina lagi miskin dan bodoh ; hendak berniaga
pun, mak bapa-ku oarang miskin, tiada berharta sebab itula ku tuntut
benar-benar, sehingga aku menerima-lah
pusaka serta mewarithi akan kalam tuan-tuan yang tersebut nama-nya di-atas
tadi. (Munsyi Abdullah 1960:31-32).
Abdullah sangat terkilan apabila orang-orang Melayu
sendiri tidak mahu mendalami tentang bahasa Melayu dan lebih mementingkan
bahasa lain kerana menganggap bahasa Melayu hanya untuk tujuan keduniaan
sahaja. Pada pandangan Abdullah Munsyi orang-orang Melayu tidak akan mencapai
kemajuan sekiranya terus berada ditakuk lama. Sedangkan beliau sendiri bukan
orang Melayu begitu menghargai kepentingan bahasa Melayu dan bersungguh-sungguh
mempelajarinya. Bagi Abdullah Munsyi pada waktu itu “terlalu mahal” orang yang
tahu menulis dan mengarang dalam bahasa Melayu kerana bilangannya yang terlalu
sedikit.
8.0 REFLEKSI PENDAPAT TERHADAP PANDANGAN
ABDULLAH MUNSYI TERHADAP ORANG-ORANG MELAYU.
Karya Abdullah Munsyi banyak menyatakan perasaan kurang
senangnya terhadap sikap orang-orang Melayu tentang beberapa perkara. Antaranya
ialah tentang pengabaian terhadap bahasa Melayu oleh orang-orang Melayu sendiri
, sikap dan layanan raja-raja Melayu terhadap rakyat dan sikap orang Melayu itu
sendiri.
Isu pengabaian terhadap bahasa Melayu jika dilihat bukan
sahaja berlaku pada era Abdullah Munsyi namun sehingga kini ia masih
diperkatakan. Hakikatnya ada benarnya ktitikan Abdullah Munsyi pada ketika itu.
Orang Melayu pada ketika itu masih lagi tidak dapat melihat kepentingan bahasa
Melayu sedangkan ianya menjadi antara bahasa terpenting yang digunakan oleh
pelbagai lapisan masyarakat dalam menjalankan pelbagai urusan harian.
Masyarakat Melayu pada ketika itu lebih ghairah ingin mempelajari bahasa Arab
yang dikatakan dapat digunakan di dunia dan akhirat. Hal ini mungkin berlaku
disebabkan oleh pengaruh Islam yang masih lagi baru bertapak di Tanah Melayu
dan dasar-dasar kerajaan pada masa itu yang menggalakkan ilmu-ilmu dari Tanah
Arab berkembang pesat di Tanah Melayu. Tetapi ajaran agama Islam juga menuntut
kita untuk mempelajari pelbagai ilmu agar dapat menggunakan ilmu yang dimiliki
ke arah kebaikan. Antara petikan kritikan beliau daripada karyanya yang
menyatakan sikap lalai orang Melayu yang dapat kita jadikan pengajaran agar
kita menghargai bahasa Melayu hingga kini:
“...orang
Melayu ini belum sedar akan dirinya , ia tinggal dalam bodohnya oleh sebab
tiada mahu belajar bahasanya sendiri”(Hikayat Abdullah: 36)
Perkara kedua yang sering menjadi kritikan Abdullah
Musnyi terhadap orang Melayu ialah layanan raja-raja Melayu terhadap rakyat.
Golongan bangsawan dan kerabat diraja diberi kuasa sewenang-wenangnya
memerintah dan menjadi wakil raja tanpa mengira kebolehan dan keupayaan mereka.
Hal ini telah menyebabkan berlaku penyalahgunaan kuasa dan penindasan kehidupan
rakyat. Rakyat yang lemah hanya mampu akur dan tunduk dengan perintah raja
kerana takut dengan hukuman yang akan diterima sekiranya mereka tidak taat
kepada raja. Namun jika dilihat daripada sudut pandangan lain , hal ini berlaku
kerana pengaruh sistem dewaraja yang
dibawa oleh agama Hindu. Pada ketika ini Islam masih lagi ‘hijau’ dan terlalu
baru. Namun setelah kedatangan Inggeris , kuasa raja mula terbatas dan
bermulanya suatu corak pemerintahan baru di Tanah Melayu.
Abdullah Munsyi juga ada menyatakan dalam karyanya yang
mengecam sikap lalai orang-orang Melayu seperti sikap malas berusaha , suka
bersabung ayam , meletakkan tanggungjawab di bahu perempuan dan suka memakan
makanan yang tidak berkhasiat seperti pekasam , tempoyak , ikan masin , jering
, petai dan lain-lain lagi. Namun begitu , punca sikap malas orang Melayu ini
adalah disebabkan oleh sikap raja yang suka memeras ugut rakyat pada ketika
itu. Golongan pemerintah sewenang-wenangnya mengambil hak rakyat dan rakyat
seolah-olah hidup hanya untuk berbakti kepada raja semata-mata. Hal ini
menyebabkan rakyat menjadi kecewa dan tidak mahu bekerja keras untuk mengubah
kehidupan mereka.
Mengenai hal
pemakanan , mungkin kerana Abdullah Munsyi bukanlah berasal keturunan Melayu
maka beliau menganggap makanan tersebut tidak berkhasiat sedangkan makanan
tersebut bukanlah diambil dalam kuantiti yang banyak sehingga boleh menjejaskan
kesihatan. Malahan sebenarnya makanan inilah yang menjadi simbol identiti dan
keunikkan masyarakat Melayu sehingga kini. Setiap bangsa lain juga mempunyai
makanan yang tersendiri yang memperlihatkan identiti bangsanya. Justeru itu
tidak hairanlah mengapa Abdullah Munysi mengeluarkan kritikan yang sedemikian
kerana beliau bukanlah orang Melayu tulen.
10.0 PENUTUP.
Secara keseluruhan dapatlah kita
simpulkan bahawa Abdullah Munsyi bukanlah tokoh sembarangan yang boleh
disamakan dengan tokoh-tokoh kesusateraan yang lain. Abdullah Munsyi berjaya
mencipta identitinya yang tersendiri apabila beliau berani membuka pintu baru dan memalingkan penanya
dalam penghasilan karya kesusasteraan di alam Melayu. Malahan beliau turut
berani menentang dan menyuarakan dengan lantang seandainya ada sesuatu perkara
itu dirasakan tidak betul.
Abdullah Munsyi tidak sekadar menghasilkan karya kritikan
yang bermutu , malahan beliau juga merupakn peneraju penting yang menghalakan
dunia kesusateraan Melayu agar lebih bersifat realistik dan mempamerkan
kebenaran walaupun pahit untuk diterima oleh masyarakat. Keberanian beliau
mengkritik institusi diraja yang dilihatnya bersifat tidak adil dan lebih
banyak menzalimi rakyat wajar dipuji. Bak kata pepatah “raja adil raja disembah , raja zalim raja disanggah”. Hal ini
bermaksud walaupun pemimpin , sebagai rakyat kita tidak harus membiarkan
kezaliman terus berleluasa sedangkan rakyat menderita. Namun begitu , tidak
dapat dinafikan Abdullah Munsyi bersifat sedemikian kerana beliau bukanlah
berketurunan Melayu tulen. Justeru itu , beliau tidak teragak-agak untuk
melontarkan pandangan beliau walaupun pada mata masyarakat ia melanggar batas
antara pemerintah dan rakyat.
BIBLIOGRAFI.
Abdul
Halim Ali (2011) Pengantar Teori Dan
Kritikan Sastera. Selangor : Persatuan Penulis Budiman Malaysia.
Amin
Sweeney (2005) Karya lengkap Abdullah bin
Abdul Kadir Munsyi .Jakarta:
Kepustakaan Populer Gramedia.
Darus Ahmad
(1959) Munshi Abdullah. Penang: Dewan
Bahasa Dan Pustaka.
Hamzah Hamdani
(2007)Hikayat Abdullah. Selangor :
Pts Professional Publishing Sdn Bhd .
Hamzah
Hamdani Dan Siti Aisah Murad (Penyelenggara). (2004) Kesusasteraan Melayu Moden (1920-1940) Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Ismail
Yusof (2008) Kesusasteraan Melayu Lama
Dan Baru : Penerbit Universiti Utara Malaysia.
Mustafa
Mohd Isa (1999) Kajian Teks Melayu Klasik
Terpilih. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Siti
Hawa Haji Salleh (2009) Kelopak Pemikiran
Sastera Melayu. Bangi Selangor : Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zahrah
Ibrahim (1986) Sastera Sejarah
Interpretasi Dan Penilaian. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Dan Pustaka
Kementerian Pelajaran Malaysia.
1 comment:
IJIN COPAS THANKS SANGAT BERMANFAAT
Post a Comment