Jom Ikut!

26/04/2014

Bahan Dan Alat Perubatan Tradisional Melayu



Bahan-bahan dan peralatan yang lazimnya digunakan oleh pengamal perubatan.
- Herba dan Tumbuhan.






Bil.
Nama Tempatan
Nama Saintifik
Kegunaan
Bahagian Tumbuhan
1
Amin buah/Dukung anak
Phyllanthus niruri
Penyakit keputihan
Pokok
2
Ara lampong
Ficus obpyramanidata
Barah
Pucuk
3
Ara tanah
Euphorbia hirta
Cirit-birit
Pokok
4
Ara songsang
Asystasia coromandeliana
Demam
Akar
5
Bunga kertas
Buginvillaea
Pitam
Daun
6
Belimbing besi
Averrhoe carambola
Darah Tinggi
Buah
7
Gajah beranak
Goniothalamus macrophyllus
Penjarang Anak Sihat Wanita
Batang
8
Gelanggang besar
Cassia Alata
Penyakit Kulit
Akar dan Daun
9
Halban
Vitex pubescens
Memecah Lendir
Kulit
10
Jenjung
Dracaena congesta
Darah Tinggi
Akar
11
Kancing baju merah
Corcorus capsulris
Sihat Lelaki;
Sakit Pinggang
Pokok
12
Kacang keridik
Archyranthes aspera
Demam tak Kebah (sembuh)
Akar
13
Kacip Fatimah
Labisia Pothoina
Pulih kesihatan wanita selepas bersalin
Pokok
14
Kecubung
Datura Fastuosal
Cacing
Daun
15
Keduduk Merah
Melastoma Manarthicum
Kayap
Akar
16
Kunyit Merah
Curcuma sp
Lumpuh
Ubi
17
Keriang
Arcytaca vahlii
Kencing Manis
Akar
18
Laka
Dalbexgia perviflora
Kencing Manis
Daun / Batang
19
Mahogani
Mahogany
Kencing Manis
Buah
20
Mata Pelandok
Ardisia crispa A.D.C
Sakit Tekak dan Sakit Dada
Akar / Daun
21
Melada Pahit
Bruecea Javanica
Demam
Akar
22
Mengkula
Mimosops elengi Linn
Kesihatan Wanita
Akar
23
Mengkunyit
Cosairum blumenum
Karang Batu
Akar
24
Misai Kucing
Othosiphon grandiflorus
Kencing Manis
Daun
25
Pokok Ati-ati
Coleus blumei benth
Haid Tidak Berhenti
Akar
26
Pokok Jerun
Sida rhomnifolia linn
Penyakit Karang /
Buah Pinggang
Daun
27
Pokok Biak/ketom
Mithragyna speciosa
Hilangkan ketagihan dadah
Daun
28
Rancang Besi
Smilax calophyla
Sihat lelaki
Rizom
29
Serapat
Hippocratea indica
Pulih kesihatan wanita selepas bersalin
Pokok
30
Seruntun Putar Wali
Leniggagathis longifolia
Darah Tinggi
Akar
31
Selasih Putih
Ocimum Basillian
Batuk
Daun
32
Tongkat Ali
Eurycoma longifolia
Kencing Manis /
Demam Kepialu
Akar
33
Tepus Sehelai Setahun
Gastrochilus sp
Burut
Akar
34
Ubi Ara
Diocorea hispida
Ubat Jerawat
Ubi

(sumber: http://izwandyasri.blogspot.com/2011/11/ciri-ciri-melayu-tradisional-amalan.html

3 comments:

Unknown said...

Nice share. Please share this too.

1. Amrex SynchroSonic US/54 Therapeutic Ultrasound Muscle Stimulator : http://www.medicopes.com/products/Amrex-SynchroSonic-US%7B47%7D54-Therapeutic-Ultrasound-Muscle-Stimulator.html

2. Philips Burton AIM LED Examination Light - Wall Mount : http://www.medicopes.com/products/Philips-Burton-AIM-LED-Examination-Light-%252d-Wall-Mount.html

3. Schiller Tranquility II Patient Monitor with ISA Side Stream Analyzer : http://www.medicopes.com/products/Schiller-Tranquility-II-Patient-Monitor-with-ISA-Side-Stream-Analyzer.html

4. Nonin 9700 Avant Digital Oximeter With Waveform : http://www.medicopes.com/products/Nonin-9700-Avant-Digital-Oximeter-With-Waveform.html

5. Edan SD 6 Table-Top Fetal Doppler : http://www.medicopes.com/products/Edan-SD-6-Table%252dTop-Fetal-Doppler.html

6. Accudxa2 Bone Mineral Density (BMD) Assessment System : http://www.medicopes.com/products/Accudxa2-Bone-Mineral-Density-%28BMD%29-Assessment-System.html

Kisah cerita sukses said...

KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

Nur haura afeeya said...

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring